از ابتدا قرار بود همین اتفاق بیافتد!

اوضاع امنیتی در افغانستان رو به وخامت است و از زمان آغاز خروج نهایی، طالبان به سرعت پیشرفت کرده و تقریبا یک سوم کشور را تحت کنترل خود درآورده اند!
در حالی که برخی از واحدهای نظامی افغانستان در جنگ شکست خورده اند، بسیاری از واحدهای ارتش آموزش دیده توسط امریکا بدون جنگ تسلیم شده اند و سخت افزارهای نظامی ارزشمندی را در اختیار طالبان می گذارند!

تحلیلگران استخباراتی می گویند كه دولت افغانستان ممکن است ظرف شش ماه پس از عقب نشینی سقوط كند!

فاجعه تصمیم به عقب نشینی اثبات کننده این مسئله است که امریکا در مسیر ایجاد یک دولت پایدار در کشور نبوده و همچنین تلاش های آن برای آموزش ارتش افغانستان آن را در مسیر خودکفایی قرار نداده است!

بیست سال ثابت کرده است که ارتش امریکا نمی تواند یك دولت یا ارتش موثر و پایدار در افغانستان ایجاد كند!

هزینه های دو دهه جنگ در افغانستان قابل توجه بوده و به طور گسترده گزارش شده است. هزینه های جنگ به تنهایی بیش از 800 میلیارد دالر  بودهاست!

اگر همه هزینه های دولت ایالات متحده برای جنگ از جمله مراقبت از جانبازانی که در آنجا خدمت می کردند را اضافه کنیم، بیش از 2 تریلیون دالر هزینه شده است!

آسیب مستقیم ناشی از این سرمایه گذاری عظیم در افغانستان ایجاد فساد بود. دولت ایالات متحده بارها و بارها چشم خود را بر فساد فزاینده بست که در نهایت کل پروژه ملت سازی را تضعیف کرد!

مردم افغانستان با آینده نامشخصی روبرو هستند، اما اینکه آیا خشونت بیشتر خواهد بود مشخص نیست. دو دهه جنگ تلفات گسترده افراد ملکی را به همراه داشته است!

باید از گذشته درس گرفت. مهم نیست که چه تعداد نیرو اعزام شوند و یا چه مدت در افغانستان بمانند، ایالات متحده به تنهایی نمی تواند یک دولت جدید و موثر را در یک کشور خارجی بسازد!
سپوکس من
۲۰۲۱/۴/۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x