اگر طولانی ترین جنگ تمام نشود چه؟!

تصاویر افغان‌هایی که بیهوده به هواپیمای در حال صعود چسبیده‌ بودند و تلاش می‌کردند از حکومت آینده طالبان فرار کنند، ترسی را که در افغانستان با عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور حاکم شد، ترس از خشونت طالبان و بازگشت به آخرین حکومت خشن و خودکامه آنها را به تصویر کشید!

اما ماه ها پس از خروج آمریکا، طالبان هنوز برای مشروعیت بین المللی دست و پنجه نرم می کنند و اکنون ترس دیگری بر سر افغانستان نشسته است: ترس از گرسنگی در حالی که اقتصاد این کشور کاملا سقوط کرده و به یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان دامن زده است!

ایالات متحده علنا سعی کرده است دستان خود را از مسئولیت جاری در افغانستان دور کند و رئیس جمهور بایدن خروج بی نظم نیروها را با این توجیه که این جنگ را برای همیشه ادامه نخواهد داد توجیه کرد! اما نفوذ آمریکا همچنان زندگی و معیشت میلیون‌ها افغان را در قالب تحریم‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار داده و این نشان می‌دهد که طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دقیقی نخواهد داشت!

در حالی که هدف از تحریم های آمریکا مجازات طالبان به دلیل تسلط نظامی آنها و محدود کردن توانایی آنها برای ایجاد مشروعیت حکومتی بود، نتیجه یک فروپاشی اقتصادی عمده در کشور بوده است! اکنون بحران کمک‌رسانی، بحران مالی، بحران شغلی، بحران حاکمیتی و بحران قانونی وجود دارد!

با مسدود شدن میلیاردها دالر دارایی های دولتی در خارج از کشور، بانک های افغانستان فلج شده اند و کشور با کمبود شدید پول نقد مواجه است که تجارت را فلج کرده، خدمات بشردوستانه را مختل کرده، قیمت مواد غذایی و سوخت را افزایش داده و باعث بحران گسترده گرسنگی شده است!

گرسنگی گسترده مخرب ترین نشانه سقوط اقتصادی است و با نزدیک شدن به زمستان، فشار بر دولت ایالات متحده برای تغییر مسیر در حال افزایش است. مقامات آمریکایی اصرار دارند که تحریم‌ها همچنان پابرجا خواهند ماند و استدلال می‌کنند که کمک‌های چندجانبه از سوی سازمان ملل و کشورهای عضو می‌تواند با نزدیک شدن زمستان از افغان‌ها حمایت کند!

جفری دلاورنتیس، مشاور ارشد هیات ایالات متحده در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت: “البته کمک های ایالات متحده برای رفع نیازهای احتمالی افغانستان کافی نیست. ما از راه‌حل‌های خلاقانه جامعه بین‌المللی برای کمک به کاهش این چالش‌ها به گونه‌ای که رسیدن این پول ها بدست طالبان و افراد تحریم شده را محدود کند استقبال می‌کنیم!”

دیوید میلیبند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا که اکنون رئیس کمیته نجات بین المللی است، استدلال تحریم ها را که برای امنیت آمریکا ضروری است، زیر سوال برد. او اظهار داشت: “قضاوت سیاسی من این است که اگر مردم در افغانستان از گرسنگی بمیرند، این طالبان نیستند که مقصر هستند. این غرب است که مقصر است!”
(نیویورک تایمز)
۲۰۲۱/۱۸/۱۲

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x