تقلای سی، آی. ای برای رویکرد جدید در افغانستان!

عقب نشینی سریع ارتش ایالات متحده از افغانستان فشار شدیدی بر سی. آی. ای برای یافتن راه های جدید برای جمع آوری اطلاعات و انجام حملات ضد تروریسم در کشور وارد کرده است، اما این سازمان گزینه های مناسب بسیار کمی دارد!

سی آی ای که در دل حضور ۲۰ ساله امریکایی ها در افغانستان بوده است، به زودی پایگاه های خود را در این کشور از دست می دهد. مقامات ایالات متحده در حال انجام آخرین تلاش ها هستند تا پایگاه های نزدیک به افغانستان را برای عملیات آینده فراهم کنند!

سی آی ای سالها از پایگاه خود در پاکستان برای حملات طیاره‌های بدون سرنشین علیه طالبان استفاده کرد، اما در سال ۲۰۱۱ هنگامی که روابط ایالات متحده با پاکستان افشا شد از این پایگاه بیرون رانده شد!

گزارش های اخیر سی آی ای هشدار داده اند که کابل می تواند ظرف چند سال به دست طالبان سقوط کند و به یک پناهگاه امن برای ستیزه جویانی که قصد حمله به غرب را دارند تبدیل شود!

آقای برنز رئیس سی آی ای در هفته های اخیر برای دیدار با رئیس ارتش پاکستان و رئیس آی اس آی، اجنسی استخباراتی پاکستان، سفری غیرمنتظره به اسلام آباد داشته است!

وزیر دفاع لوید آستن نیز بارها با رئیس ارتش پاکستان در مورد کمک گرفتن از این کشور برای عملیات آینده ایالات متحده در افغانستان تماس داشته است!

اما پاکستان یکی از حامیان طالبان است. سازمان استخباراتی آی اس آی پاکستان، سالها برای جنگجویان طالبان سلاح و آموزش فراهم کرده و همچنین از سران این گروه محافظت کرده است. بعید به نظر می رسد دولت اسلام آباد در حملات ایالات متحده علیه طالبان که از یک پایگاه در پاکستان کار خود را آغاز کرده اند حمایتی انجام دهد!

وزیر امور خارجه پاکستان شاه محمود قریشی نیز ماه گذشته به قانونگذاران گفت که دولت اجازه نمی دهد ارتش ایالات متحده به پایگاه های هوایی این کشور باز گردد!

برخی از مقامات امریکایی گفتند که در حال حاضر مذاکرات با پاکستان به بن بست رسیده است. برخی دیگر گفته اند که گزینه همچنان روی میز است و معامله امکان پذیر است!

دیپلمات های امریکایی اکنون در حال بررسی گزینه های بازگرداندن دسترسی به پایگاه ها در آسیای مرکزی از جمله پایگاه‌هایی در قرقیزستان و ازبکستان هستند!

در حالی که تحلیل گران نظامی و استخباراتی پیشتر ارزیابی هایی در تضاد با یکدیگر داشته اند، اکنون توافق گسترده ای دارند که احتمال دارد دولت افغانستان در حفظ قدرت به مشکل بخورد!

ارزیابی های استخباراتی نشان می دهد بدون ادامه حمایت امریکایی، نیروهای امنیت ملی افغانستان ضعیف می شوند و احتمالا سقوط می کنند. مقامات در حال تلاش برای ایجاد گزینه هایی برای ادامه پشتیبانی از راه دور هستند، اما پنتاگون هنوز طرحی واقع گرایانه ارائه نداده است!

این در حالیست که برخی از مقامات فعلی و پیشین نسبت به موفقیت مشاوره یا عملیات جنگی از راه دور  تردید دارند. آنها معتقدند جمع آوری اطلاعات بدون حضور گسترده در افغانستان بسیار دشوارتر خواهد شد!
نیایورک تایمز
۲۰۲۱/۶/۶

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x