سیگار: دسترسی زنان و دختران افغان به بخش صحت و ورزش محدود شده است

سیگار گزارش‌ها از وضعیت حقوق بشری در افغانستان را نگران کننده می‌خواند.

دفتر سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان “سیگار” به استناد دیدبان حقوق بشر می‌گوید فعالیت ورزشی زنان و دسترسی آنها به خدمات طبی محدود شده چون طالبان به آنها توصیه کرده که بدون محرم به مراکز ورزشی و صحی نروند.

سیگار در گزارش خود به متفرق ساختن تظاهرات زنان توسط تیراندازی هوایی و جلوگیری از کار زنان در ادارات دولتی و موسسات امداد رسان اشاره می‌کند.

از سوی دیگر، پیمانه اسد بریتانوی افغان تبار و عضو منتخب یکی از شورا‌های شهر لندن در تویت روز شنبه خود نوشت که سال ۲۰۲۱ کدام دستآوردی برای زنان و دختران افغان نداشت.

وی نوشته که رژیم طالبان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه ادامۀ آموزش نداد و بسیاری زنان از کار محروم شدند.

اما راضیه بارکزی یکتن از فعالان حقوق زن در افغانستان در این اواخر به رادیو آزادی گفت زنان برای به دست آوردن حقوق خود مصمم اند: ” زنان افغانستان منحیث بیشتر از نیم پیکر جامعۀ افغانستان حق دسترسی به تمام حقوق اساسی و حقوق برابر با مردان را دارند و هدف از مبارزات شان نیز همین است.”

طالبان هفته گذشته از تظاهرات زنان در کابل جلوگیری کردند. اشتراک کنندگان در این تظاهرات گفتند که تیراندازی هوایی طالبان سبب ایجاد ترس و وحشت میان معترضان شد که هنگام فرار از محل سه تن از تظاهر کنندگان در نتیجه ازدحام زخمی شدند.

تمنا صدیقی یکی از این زنان چشم دید خود را به رادیو آزادی چنین بیان داشت: “متاسفانه توسط طالبان با برخورد خشن این گردهمایی مواجه شد، و همچنان کسانیکه در این گردهمایی اشتراک کرده بودند و می‌خواستند اشتراک کنند، به یک تعداد اجازه داده نشد که با گروپ اصلی وصل شوند و یک تعدادی که در گروپ اصلی بود با شلیک پراگنده شدند که متاسفانه چند نفر زخم هم برداشته.”

طالبان گفته اند که روی یک طرزالعمل برای ادامۀ آموزش دختران بالاتر از صنف ششم کار می‌کنند اما هنوز جزئیات با مردم شریک نشده است.

طالبان می‌گویند که از کار زنان در چوکات شریعت اسلامی و عنعنات افغانی پشتیبانی می‌کنند.

اما در حالیکه اکثریت کارمندان زن خانه نشین شده اند، در تعیینات جدید در حکومت طالبان نیز نام هیچ زنی به چشم نمی‌خورد.

رینا امیری که تازه به حیث نماینده خاص امریکا در امور زنان و دختران افغانستان گماشته شده گفته که وی مشکلات زنان و دختران افغان را درک و برای حل آن تلاش می‌کند.
پشتو آزادی رادیو
۲۰۲۲/۰۲/۰۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x