چین به سرعت در حال جایگزینی امریکا در افغانستان است!

در حالی که ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند، چین بدون تردید به جلو حرکت می کند. در اوایل هفته جاری، ۹ رهبر طالبان دعوت بیجینگ را پذیرفتند و با وانگ یی وزیر امور خارجه چین دیدار کردند!

یکی از این رهبران ملا عبدالغنی برادر از بنیانگذاران طالبان بود. وانگ به بازدیدکنندگان خود گفت که چین انتظار دارد که طالبان نقش مهمی در روند مصالحه و بازسازی مسالمت آمیز در افغانستان ایفا کند و این گروه را نیروی محوری سیاسی و نظامی در این کشور توصیف کرد!

به نظر می رسد چیزی باقی نمانده تا چین عملا کنترل طالبان بر افغانستان را به رسمیت بشناسد، حتی در شرایطی که واشنگتن به طور رسمی متعهد به حمایت از دولت کابل است!

محمد نعیم سخنگوی طالبان با احساس رضایت اعلام کرد که چین گفته است که آنها در مسائل افغانستان دخالت نمی کنند. به عبارت دیگر بر خلاف ایالات متحده و متحدان غربی آن، چین قصد دارد در مورد رفتار وحشیانه طالبان با زنان و اقلیت هزاره و همچنین افغانهایی که با امریکا و متحدانش همکاری نزدیک داشتند سکوت کند!

چین  که مدتها شریک تجاری اصلی افغانستان بوده است، به دنبال توسعه پروژه های ابتکار کمربند و جاده در افغانستان است. هدف بیجینگ این است که این کشور به عنوان یک نقطه اتصال برای این پروژه در آسیای مرکزی عمل کند!

با وجودیکه وانگ تنها چند روز قبل از ملاقات با طالبان، ملاقاتی با حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان داشت، واضح است که تمرکز چین بر طالبان است!

واشنگتن تاکید می کند که به حمایت اقتصادی و نظامی از دولت کابل از راه دور ادامه می دهد، اگر چه این کشور نحوه اجرای این حمایت نظامی را مشخص نکرده است!

اگر امریکا نتواند دولت را حفظ کند، کمک اقتصادی مبهم خواهد بود. در عین حال، همانطور که بسیاری از ناظران پیش بینی کرده بودند، چین برای پر کردن خلائی که خروج امریکا ایجاد می کند عجله دارد!

یک دولت بالقوه طالبان با روابط نزدیک با چین می تواند بدترین نتیجه ممکن خروج شتابزده امریکا از کشوری باشد که امریکا خون و پول زیادی به آن اختصاص داده است!

این مسئله نگرانی های دولت امریکا در مورد نفوذ و تجاوز چین در مناطق بیشتری در آسیا را افزایش می دهد!
د هیل
۲۰۲۱/۳۰/۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x