آیا جنرال های نظامی و استخباراتی پاکستان از تاریخ درس گرفته اند؟

پس از مرگ صدراعظم لیاقت علی خان، پاکستان به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت کنترل دیکتاتورهای نظامی قرار دارد، حتی محمد علی جناح در سال 1948 به لیاقت علی خان درباره جنرال محمد ایوب خان به نخست وزیر گفت (جنرال مذکور بیشتر به مسائل سیاسی مشغول است تا مسئولیت نظامی)، لیاقت علی خان اولین نخست وزیر پاکستان در 16 اکتبر 1951، توسط سید اکبر خان افغان در حین سخنرانی در یک گردهمایی در باغ شرکت راولپندی کشته شد. در سال 1951 اکبر خان به دولت لیاقت علی خان نخست وزیر حمله کرد، کودتا شکست خورد که اولین کودتا در پاکستان است و در تاریخ کوتاه پاکستان به نام توطئه راولپندی ثبت شده است.

در دهه 1950، برید جنرال سکندر میرزا و جنرال ایوب خان که مسئول کل نیروی زمینی بودند، بر روی دکترین به دست گرفتن قدرت نیروهای مسلح در زمینه های دولتی کار می کردند، جنرال ایوب خان که غلام محمد خان را صدراعظم ساخته بود، به وسیله همین صدراعظم به عنوان وزیر دفاع تعیین شد. در سال 1955 وضعیت صحی رئیس کل رو به وخامت بود و به بهانه معالجه جنرال ایوب خان و سیکندر میرزا او را به زور به خارج فرستادند و سکندر میرزا که به جای وی اولین شخص نظامی در پاکستان شد که عملا امور پاکستاه به دست دیکتاتوران نظامی افتاد.

سکندر میرزا طی سه سال، از سال 1955 تا 1958، پنج نخست وزیر را برکنار کرد و با مقام نخست وزیری به شوخی برخورد میکرد. جواهر لعل نهرو، نخست وزیر هند درباره اقدامات وی گفته بود که سرعت تغییر صدر اعظم در پاکستان از سرعت لباس پوشیدن من بیشتر است. در زمان حاکمیت سکندر میرزا اولین قانون اساسی پاکستان ساخته شد. میرزا اولین رئیس جمهور شد و به قانون 1935 دوره استعمار در پاکستان پایان داد.

در 7 اکتبر 1958 سکندر میرزا برای اولین بار در پاکستان حکومت نظامی اعلام کرد و جنرال محمد ایوب خان را به عنوان قومندان کل منصوب کرد و مشخص بود که سکندر میرزا یک ژنرال ناتوان و بازنشسته است و تمام اختیارات قانون نظامی بر عهده قومندان کل است، بنابراین ایوب خان رئیس جمهور سکندر میرزا را از قدرت برکنار کرد و به خارج فرستاد و بعداً در سال 1969 در لندن درگذشت و جسد را به جای پاکستان به تهران منتقل شد، سکندر میرزا به انگلیس بسیار وفادار بود، شهروند بریتانیا بود و تا پایان عمر از کاخ باکینگهام حقوق دریافت می کرد.

مداخله ارتش و اطلاعات در امور مدنی و سیاسی ادامه دارد، تشکیلات نظامی به رهبری فیلد مارشال ایوب به احزاب سیاسی و فعالان مدنی اجازه فعالیت نداد و آن را منحل اعلام کرد، در نتیجه مظاهرات و مشکلات ایوب خان از سمت خود استعفا کرد و یحیی خان قومندان کل ارتش شد.  یحیی خان رئیس ستاد ارتش، ناظم بزرگ و رئیس جمهور بود. یحیی خان قانون دیکتاتوری ایوب خان را باطل کرد و انتخابات جدید را اعلام کرد.

به دلیل دستکاری بی شرمانه سیاستمداران و دیکتاتورهای نظامی مانند یحیی خان، جنرال تیکا خان بنگال و دیگران، نتایج انتخابات آزاد پذیرفته نشد. مجیب برای اجرای مانیفست 6 ماده ای حزبش به بنگالی ها اعلام کرد که برای آزادی جنگ کنند، ساختار مصنوعی پاکستان پاشیده شد و بنگلادش به عنوان یک کشور مستقل تأسیس شد، ارتش پاکستان متحمل شکست تحقیرآمیزی شد.

بعدها دولت به رهبری بوتو در غرب پاکستان تشکیل شد و او تصمیم گرفت 90000 زندانی را آزاد کند. بوتو شروع برنامه اتومی را اعلام کرد و جنرال ضیاءالحق را به عنوان قومندان کل نیروی زمینی منصوب کرد و زمانی که بخاطر نتایج انتخابات درگیری ها بین PNA و دولت در پاکستان ایجاد شد جنرال ضیاءالحق فرصت مناسبی را برای مداخله نظامی دید و حکومت نظامی اعلام کرد، یا حکومت نظامی، بوتو را دستگیر و در نهایت اعدام کرد. برنامه PNA تحمیل نظام مصطفی به پاکستان بود.برعکس، تشکیلات نظامی به رهبری جنرال ضیا حاکم شد.باید به خاطر داشت که زمانی که ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی در دسمبر 1979 به افغانستان حمله کرد، دولت نظامی به رهبری جنرال محمد ضیاءالحق پروژه جهاد بین المللی را در افغانستان اجرا کرد و با وارد کردن هزار زخم اقتصادی، نظامی و تجاری و استراتژی مرگ را به اجرا گذاشت.

دکترین کابل باید سوخته شود تا حدی که آب را بجوشاند و… را تطبیق کرد. در 17 اگست ۱۹۸۸ ضیاءالحق در یک طیاره C-130 به همراه سفیر سفارت امریکا، پرسنل نظامی و حدود 30 افسر عالی رتبه ارتش پاکستان در بهاولپور پنجاب کشته شدند. او به بهاوالپور رفته بود تا بازرسی و اجرای تانک های آبرامز امریکایی را ببیند، دو بار دولت های منتخب ایالتی، فدرال و پارلمان های منتخب بی نظیر بوتو و سه بار از نواز شریف به طور وحشیانه و غیرقانونی در نتیجه توطئه های دیکتاتورهای نظامی منحل شدند.

وضعیت کنونی پاکستان در حال تغییر چشمگیر است، این وضعیت بحرانی که به تمام پاکستان رسیده، چگونه به وجود آمده است؟ حزب تحریک انصاف پاکستان و عمران خان، رئیس دولت وقت، در فبروری به مسکو سفر کردند و قراردادهایی را برای خرید نفت، گاز و زغال سنگ با فدراسیون روسیه امضا کردند. عمران خان در یک کنفرانس مطبوعاتی در 24 فبروری 2022، هیچ اشاره ای به تهاجم مسلحانه روسیه به اوکراین که ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی با چنین حمله ای مخالف بودند، نکرد.

رئیس ستاد ارتش پاکستان، جنرال جاوید قمر با کمک آی اس آی دولت تحریک انصاف را با استفاده از رای عدم اعتماد به مجلس خاتمه داد و طبق دستور دیوان عالی کشور باید سه ماه دیگر انتخابات سراسری برگزار میشد. در بین پنجاب و پشتونخوا، در انتخابات، حزب تحریک انصاف با اکثریت قاطع کامیاب شد، بنابراین ارتش، استخبارات و دولت ائتلافی کنونی به رهبری شهباز شریف و دیکتاتورهای نظامی ادعاهایی را علیه عمران خان مطرح کردند که باعث شد او به محکمه فراخوانده شود.

در 9 می 2023، به دستور دفتر پاسخگویی پاکستان یا NAB، عمران خان با زور توسط شبه نظامیان دستگیر شد که دادگاه عالی آن را غیرقانونی اعلام کرد و دستور آزادی فوری او را صادر کرد. اسلام آباد همچنین برای اعضا و هواداران تحریک انصاف به دلیل برگزاری تظاهرات خشمگین و شورش در سراسر پاکستان، به ویژه پنجاب و پشتونخوا، در تأسیسات نظامی و دولتی در راولپندی، به مدت دو هفته وثیقه صادر کرده است. خانه قومندان قول اردوی چهارم در لاهور مورد حمله قرار گرفت که قبلاً خانه جناح بود، ساختمان رادیو پاکستان در پیشاور به آتش کشیده شد، کوچه ها و سرک ها مسدود شدند و حوادث دیگری در لاهور رخ داد.

دولت و ارتش این واقعه را روز سیاه خواندند، اما عمران خان و  اعضای حزب تحریک انصاف آن را تکذیب کردند و گفتند که این طرح از سوی نهاد نظامی و سازمان استخبارات و نهادهای نظامی و دولتی است. همچنین توسط افرادی که مسئول سازمان استخبارات هستند مورد حمله قرار گرفتند و دلیل آن این است که انتخابات برگزار نشود و تحریک انصاف شکست بخورد تا علیه ارتش صحبت نکنند.

بازی ارتش همچنان ادامه دارد، رسانه ها از کشته شدن حدود 40 نفر و زخمی شدن صدها نفر، بازداشت عمران خان و حدود 7000 نفر و کنفرانس خاص و فوق العاده قومندانان ارتش و امنیت ملی پاکستان خبر می دهند. با تصمیمات این شورا، متهمان در دادگاه‌های ضد تروریستی، نظامی و دادگاه‌های رسمی استعماری بریتانیا مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و به نظر من اگر بحران جاری در پاکستان ادامه پیدا کند، این وضعیت ممکن است منجر به حکومت نظامی شود. ممکن است خطری برای تسلیحات اتومی کشور ایجاد کند و افغانستان نیز از بحران عمیق پاکستان رنج ببرد، در پایان مقاله نتیجه این است که ژنرال ها و قومندانان استخباراتی پاکستان از تاریخ درس عبرت نگرفته اند.

پاکستان در سال 1971 تجزیه شد و در این سالها با همین بحران مواجه است. افسران ارتش، اعضای خانواده در زمینه زراعت، صنعت، تجارت، موسسات تعلیمی و دانشگاهی، سفارتخانه ها و سایر مراکز دولتی در پاکستان امتیازاتی دارند. در دهه هشتاد رهبر مسلم لیگ گفته بود که ارتش پاکستان نه بلکه پاکستان ارتش. رسانه ها در مورد روسای سابق ارتش جنرال پرویز کیانی و جنرال مشرف گزارش دادند که آنها جزایری در استرالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس دارند در حالی که در پاکستان اکثریت مردم آن در مشکلات شدید اقتصادی قرار دارند، در اینجا به عبارت جورج پروفسور امریکایی اشاره می کنیم که «کسانی که نمی توانند تاریخ را به خاطر بسپارند محکوم به تکرار آن هستند.» مسئله این است که این بحران های عمیق چگونه توسعه خواهند یافت و به چه سمتی خواهند رفت؟

(دعوت میدیا /۲۲ می ۲۰۲۳)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x