استراتژی چند بعدی جدید پاکستان در برابر خشونت طلبی

در بحبوحه وضعیت متشنج مالی و سیاسی در کشور، پاکستان تصمیم گرفته است تا یک “عملیات همه جانبه” را برای پاکسازی این کشور از شر تروریسم راه اندازی کند.

این تصمیم در بحبوحه افزایش حملات بالای نیروهای امنیتی توسط تحریک طالبان پاکستان گرفته شد که در نومبر سال گذشته به طور یکجانبه به آتش بس با دولت پاکستان پایان داد.

تصمیم در مورد “عملیات جامع” در نشست اخیر کمیته امنیت ملی (NSC) گرفته شد. عملیات همه جانبه با قدرت و عزم دوباره با مشارکت کل کشور و دولت آغاز خواهد شد.

شورای امنیت ملی، موج اخیر تروریسم در پاکستان را به “سیاست بی ملاحظه” دولت تحریک انصاف پاکستان در قبال تحریک طالبان پاکستان پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست 2021 نسبت داد.

بر اساس این سیاست، دولت پاکستان به جای تلاش برای از بین بردن آنها در داخل و خارج از کشور، با این گروه گفتگو کرد و آنها ساختار گروه خود را بازسازی نمودند.

به گفته شورای امنیت ملی، سیاست اتخاذ شده توسط دولت تحریک انصاف باعث شد که تروریست ها بدون هیچگونه مانعی به کشور بازگردند و تروریست های تحریک طالبان پاکستان به نام اقداماتی همچون «اعتمادسازی متقابل» از زندان آزاد شوند.

هفته گذشته، ژنرال سید عاصم منیر، رئیس ستاد ارتش به اعضای شورای ملی گفت که راهبرد درگیر شدن با تروریست ها به آنها امکان سازماندهی مجدد را داده است. فرمانده ارتش با وعده پیروی از « قانون سفت و سخت و بدون تسامح علیه ستیزه جویان و تسهیلگران آنها»، راهبردی چند بعدی را بر اساس همکاری نیروهای امنیتی، جامعه حقوقی، جامعه مدنی، دیپلمات ها و سیاستمداران پیشنهاد نمود.

استراتژی جدید جامع نظامی بر از بین بردن فعالیت های تروریستی تمرکز خواهد کرد، حتی اگر از یک عملیات ضد تروریستی در مقیاس تمام عیار که می تواند عواقب ناخواسته ای داشته باشد، اجتناب می کند. طبق گزارش ها، فرمانده ارتش در جریان جلسه توجیهی خود با قانونگذاران، تصور انجام یک عملیات ضد تروریستی تمام عیار در مناطق قبیله ای هم مرز با افغانستان انجام خواهد شد را از بین برد.

این موضوع تغییری از واکنش نظامی متعارف به تروریسم است که شامل عملیات‌های رزمی در مقیاس بزرگ میب اشد که اغلب در حل این موضوع بی‌اثر بوده است.

پیشنهاد فرمانده ارتش به طور گسترده به عنوان تلاشی برای یافتن راه حلی پایدارتر برای تروریسم در این مناطق تلقی می شود که نه تنها شامل استفاده از نیروی نظامی بلکه شامل تعامل با جوامع محلی و فراهم کردن فرصت های اقتصادی برای کاهش فقر و ایجاد شغل می شود.

پاکستان سرانجام پذیرفته است که پناهگاه های امن تحریک طالبان پاکستان در افغانستان باید از بین برود و همکاری بین این گروه و دولت اسلامی خراسان (داعش) برای تضعیف این گروه از بین برود. این امر مستلزم همکاری پاکستان با افغانستان برای مبارزه با تهدید تروریستی است.

با این حال، این کار آسانی نخواهد بود زیرا نیاز به همکاری بین دو کشور دارد. تا به امروز، دولت پاکستان در متقاعد کردن طالبان افغانستان برای توقف حمایت از تحریک طالبان پاکستان و همکاری با اسلام آباد برای مقابله با تهدیدات داعش مشکل داشته است.

هفته گذشته، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان بار دیگر به رژیم طالبان در افغانستان هشدار داد و گفت که اسلام آباد آماده است تا به مخفیگاه های تروریست ها در داخل افغانستان حمله کند، در صورتی که رژیم طالبان در مهار آنها موفق نباشند.

(دیپلمات / 17 اپریل 2023)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x