افغانستان از تکثر تا تفرق

افغانستان مانند اکثر کشورهای جهان جامعه‌ای متکثر است؛ هم به لحاظ قومی، هم زبانی، هم مذهبی، هم سیاسی، و هم فرهنگی. تکثر به معنای رنگارنگی و تنوع، می‌تواند به غنا و بالنده‌گی جوامع بینجامد؛ زیرا بسیاری از پیشرفت‌ها و تکامل جوامع انسانی محصول تعامل و درهم‌آمیزی گونه‌های قومی، فرهنگی و مذهبی مختلف بوده، و تمدن‌های بزرگ در اثر چنین روندی به وجود آمده‌اند. مطالعات جدیدی که بر روی دی.‌ان.‌ای انسان‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که اساساً نژاد خالص و یک‌دست در دنیا وجود ندارد و انسان‌ها ترکیبی از خصوصیات ژنتیکی متکثر هستند.

از آن‌سو، درهم‌تنیدگی روابط میان کشورها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و گروه‌های مختلف انسانی در این عصر، جهان را به دهکده‌ای با فرصت‌های بیش‌تر همکاری تبدیل کرده است. کسانی که چنین درکی از این پدیده دارند، آن را از داشته‌های گران‌سنگی می‌دانند که باید پیوسته مورد حمایت باشد. شماری از کشورها حمایت از خرده‌فرهنگ‌ها، اقلیت‌ها، رسم و رواج‌ها، زبان‌ها و سایر تجلیات این تکثر را وظیفه ملی خود می‌دانند و برای این کار در بودجه ملی خود جایی در نظر می‌گیرند. این بودجه صرف مطالعات علمی، برنامه‌های فرهنگی، آگاهی‌دهی و مانند این‌ها می‌شود تا هارمونی لازم شکل بگیرد. در ادبیات کلاسیک ما به این وضعیت کثرت در وحدت می‌گفتند، که به معنای همساز شدن این رنگارنگی بود.

اگر فهم درستی از پدیده تکثر وجود نداشته باشد و آگاهی کافی درباره زیبایی‌های هر فرهنگ، قوم، زبان و مذهب، به دست نیاید، پدیده تکثر سبب پیدایش شکاف، رو در رویی، منازعه، برخورد و گاهی ویرانی و تباهی می‌شود. این وضعیت بیش‌تر در شرایطی اتفاق می‌افتد که دستگاه قدرت در پی یک‌دست‌سازی قومی، فرهنگی، زبانی، مذهبی یا سیاسی باشد و بکوشد هرگونه تنوع و رنگارنگی را محو کند. در دوره‌هایی که ناسیونالیزم افراطی در کشورها شکل گرفته بود، و پایه ملی‌گرایی بر عنصری غیر متکثر نهاده شده بود، چنین منازعاتی در شماری از کشورها اتفاق افتاد و به فاجعه‌های بزرگ انجامید و زخم‌های برجامانده از آن هنوز در روان جمعی‌شان باقی است. در افغانستان نیز موضوع تکثر و تنوع از موضوعاتی بوده است که تلاش کافی برای آگاهی دادن درباره آن شکل نگرفته و راهی به بازتاب دادن آن در سطوح مختلف زنده‌گی سیاسی و اجتماعی گشوده نشده است.

ما اگر بخواهیم به صلح و ثبات دایمی برسیم، ناگزیریم تکثر را به رسمیت بشناسیم و به رنگارنگی جامعه خود بها بدهیم و برای حفظ این تنوع در سطوح مختلف همت بگماریم. باید مواظب باشیم که تنوع ما به تفرق و تشتت نینجامد و سبب پراکنده‌گی نیروها و افزایش منازعات نشود. این کشور به حد کافی از منازعه، تفرقه، چند دسته‌گی و پراکنده‌گی مردمانش رنج برده است. اکنون زمان آن فرارسیده است که از این تجارب تلخ درس‌های لازم فراگرفته شود. هم هویت ملی این کشور باید بازتاب کامل تکثر این جامعه باشد و هم در برنامه‌های کلان کشور باید این تنوع ملحوظ قرار بگیرد و هم نیروهای سیاسی رویکردی به این موضوع داشته باشند که آن را به عامل قوت ما تبدیل کند نه عامل ضعف ما. برخورد عاقلانه با تکثر و تنوع می‌تواند ما را به یکی از جوامع پویا، مستحکم و رو به ترقی تبدیل کند و برخورد حماقت‌بار با آن، به‌گونه‌ای که اکنون در کار حاکمان کابل می‌بینیم، می‌تواند بر شکننده‌گی ما بیش از پیش بیفزاید و آن را به مصیبتی درمان‌ناپذیر مبدل کند.

(۸صبح / 4 نومبر 2022)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x