افغانستان ناامن‌ترین و سنگاپور امن‌ترین ‌‌‌کشورهای جهان اند (گالوپ)

نتایج یک سروی تازه که صبح وقت چهارشنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) نشر شده نشان می‌دهد که افغانستان در میان ۱۲۰ کشور و قلمرو جهان ناامن‌ترین و سینگاپور امن‌ترین کشور جهان می‌باشند. نهاد تحقیقی گالوپ در گزارش تازه نشر شده تحت عنوان “قانون و نظم جهانی” دید و برداشت مردم کشور‌های مختلف جهان را نسبت به امنیت و حاکمیت قانون در محلات زندگی انعکاس داده است.

در این سروی از مردم پرسیده شده است که آیا به پولیس محلی خود اعتماد دارند یا خیر و آیا زمانیکه شب‌هنگام به تنهایی قدم می‌زنند، احساس امنیت و مصوونیت می‌کنند یا نه. بر اساس این سروی، سینگاپور با کسب ۹۶ امتیاز، امن‌ترین کشور جهان می‌باشد. اما افغانستان با کسب ۵۱ امتیاز ناامن‌ترین کشور جهان قلمداد شده است.

با آنهم حس مصئونیت افغان‌ها در مقایسه با سروی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده بود، اندکی بهبود را نشان می‌دهد، زیرا این کشور در آن سال از رهگذار حس مصئونیت نسبت به امنیت و حاکمیت قانون ۴۳ امتیاز داشت و مردم حتا نسبت به ۲۰۲۱ حس مصوونیت کمتر داشتند.

بر اساس یافته‌های این سروی،‌ اکثر افرادی که در افغانستان احساس مصئونیت می‌کنند، مردان می‌باشند. از میان افرادی که در این سروی سهم گرفتند، ۳۲ در صد مردان افغان در سال ۲۰۲۱ گفتند زمانیکه آنان شب هنگام به هرجایی که به تنهایی قدم می‌زدند، احساس مصئونیت داشتند؛ این رقم حس مصئونیت، دو برابر افزایش را در مقایسه با سروی سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

دوازده در صد زنان افغان نیز در این سروی گفته اند که احساس مصئونیت می‌کنند، در حالیکه در سال ۲۰۱۹ میلادی هشت در صد زنان افغان چنین حس مصئونیت داشتند. باوجود بهبود حس مصئونیت، افغان‌ها در مقایسه با سایر کشورهای جهانی کمترین حس مصئونیت را داشته اند. سروی قانون و نظم جهانی در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در افغانستان و سینگاپور انجام نشده بود.

این سروی زمانی انجام شد که طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان بار دیگر مسلط شدند و روند خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از آن کشور تکمیل شد. بر اساس این گزارش، با وجودیکه افغانستان در سال ۲۰۲۱ در آشفتگی به سر می‌برد، پایان شورش طالبان موجب کاهش خشونت‌ها در آن کشور شد. یافته‌های سروی گالوپ نشان می‌دهد که به صورت عموم، ۷۱ در صد مردم جهان—یعنی از هر ۱۰ نفر، هفت تن آنان— به پولیس محلی‌شان اعتماد دارند.

اما، ۲۸ درصد مردم جهان در سال ۲۰۲۱ حس چنین مصئونیت را نداشتند. بر اساس این سروی،‌ میلیون‌ها انسان به شمول متشبثین کوچک در مناطق شان از ترس جرایم و خشونت با مشکل مواجه بوده اند. گالوپ این سروی را در سال ۲۰۲۱-یعنی دومین سال مکمل هم‌گیری کروناویروس-در ۱۲۰ کشور و قلمرو جهان انجام داد و ۱۲۷ هزار بزرگ‌سال در این سروی شرکت داشتند.

(صدای امریکا)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x