بایدها و نباید‌های بازارایابی در سوشال مدیا

شبکه‌های اجتماعی روز به روز در حال گستره‌تر شدن هستند. امروزه مردم از این رسانه‌ها برای بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی قواعد و قانون‌هایی دارد که برای بهتر نتیجه گرفتن باید آن‌ها را رعایت کنید. ما پیش از این درمورد بازاریابی شبکه‌های اجتماعی بلاگی منتشر کرده‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست. در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است درمورد بایدها و نبایدهای بازاریابی در سوشال مدیا حرف بزنیم.

بایدها شبکه‌های اجتماعی
فعالیت‌هایی که برای بازاریابی خوب در شبکه‌های اجتماعی باید انجام دهید از این قرار هستند:

استفاده از تصاویر جذاب
شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام تصویر محور هستند. به همین دلیل برای فعالیت در آن باید از تصاویر جذاب و خوب استفاده کنید تا تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطب داشته باشید. حتی اگر قرار است در توییتر که متن‌محور است فعالیت داشته باشید، استفاده از ثصویر جذاب را فراموش نکنید. گفته می‌شود توییت‌هایی که حاوی تصویر هستند، چند برابر بیشتر از سایر توییت‌ها، ریتوییت می‌شوند. باید بدانید که مغز انسان تصاویر را با قدرت بیشتری پردازش می‌کند و محتوای دارای تصویر را بهتر به خاطر می‌سپارد.

کپشن‌ها
هیچ دو مخاطبی مثل هم نیستند. هیچ دو شبکه اجتماعی هم. به همین دلیل شما باید کپشن مناسب را هم با توجه به مخاطب خود انتخاب کنید و هم فضایی که در آن فعالیت دارید. دقت کنید و ببینید که کپشن‌های طولانی مخاطب شما را راضی‌تر نگه می‌دارد یا کوتاه؟ همچنین کپشن‌ها را باید با توجه به کسب‌وکار خود انتخاب کنید. اینکه فعالیت شما در یک زمینه است اما محتوای کپشن شما چیز دیگری را می‌گوید اشتباه محض است. دلیلی ندارد اینکار را بکنید.
اجتماعی باشید
آیا تا به حال مکالمه یک طرفه داشته‌اید؟ حتما می‌دانید که چه حس بدی دارد وقتی با کسی حرف بزنی و جوابی دریافت نکنی. شبکه‌های اجتماعی هم درست شبیه یک مکالمه هستند. اگر قرار باشد با مخاطبان خود وارد مکالمه نشوید به آن‌ها حس بدی منتقل کردید. با مخاطبان‌تان تعامل داشته باشید و پاسخ سوالات آن‌ها را بدهید. لحن مخصوص به خودتان را داشته باشید و با همان ادبیات با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

تقویم محتوا داشته باشید
تقویم محتوایی شیوه مناسبی برای آن است که بدانید قرار است چه محتوایی آماده کنید. ما قبلا در بلاگی مجزا درمورد تقویم محتوا حرف زدیم. تقویم محتوا به شما این دورنما را می‌دهد که قرار است در کدام شبکه اجتماعی، چه محتوایی آپلود کنید. باید بدانید که محتوا شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند مثل هم باشند. فعالیت توییتر شما باید با اینستاگرام متفاوت باشد و شما باید این را بدانید. چون مخاطب توییتری با مخاطب اینستاگرامی متفاوت است.

قبل از انتشار محتوا فکر کنید
اگر محتوایی خاص، برای یک کسب‌وکار مناسب بوده و همه‌گیر شده، دلیل نمی‌شود که برای شما هم مناسب باشد. قبل از اینکه هر چیزی را منتشر کنید خوب فکر کنید. آیا به حوزه کاری شما مربوط است؟ آیا مخاطب شما به آن احتیاج دارد؟ آیا جذاب است؟ آیا چهره خوبی به شما و برندتان می‌بخشد؟
استوری
استوری‌ها یکی از بهترین شکل‌های محتوایی هستند. وقتی اسنپ چت از این قابلیت رونمایی کرد و محبوب شد، فیسبوک تصمیم به خرید اسنپ چت گرفت. اما نتوانست خیلی موفق باشد. به همین دلیل تصمیم گرفت این قابلیت را به صورت شخصی‌سازی شده و مختص فیسبوک راه‌اندازی کند. گفته می‌شود که مخاطبین با استوری‌ها 15 برابر پست‌هایی که در فید نشان داده می‌شود درگیر می‌شوند و آن‌ها را دوست دارند. به همین دلیل استفاده از آن اهمیت بسیار بالایی دارد. استوری‌ها فضای مناسبی برای برقراری تعامل با مخاطب هستند.

استراتژی داشته باشید
اول از همه این سوال را از خودتان بپرسید: فعالیت من در سوشال مدیا چه کمکی به بیزینسم خواهد کرد؟

این یک سوال ساده است اما در حقیقت برنامه‌ریزی برای نوشتن استراتژی سوشال از همین پرسش شروع می‌شود. اهداف به شما خواهند گفت که برای اجرای برنامه‌های خود در سوشال‌ مدیا به چه پلتفرم‌هایی احتیاج دارید؟ چگونه باید در این پلتفرم‌ها به تولید محتوا بپردازید؟ اهداف خود را واقع‌بینانه‌تر تنظیم کنید. فراموش نکنید که سنگ بزرگ علامت نزدن است.

نبایدها شبکه‌های اجتماعی
فعالیت‌هایی که برای بازاریابی خوب در شبکه‌های اجتماعی نباید انجام دهید از این قرار هستند:

بیشتر از حد معمول پست و استوری نگذارید
شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت داشتن است، درست. اما باید بدانید که اندازه فعالیت مناسب در آن‌ها چه اندازه است. اگر بخواهید بیشتر از حد مجاز و خارج از حوصله مخاطبان‌تان پست بگذارید آن‌ها را از دست خواهید داد. اگر هم قرار باشد به ندرت پست بگذارید، مخاطب شما را فراموش خواهد کرد. لیست زیر پیشنهادی برای تعداد پست‌ها در هر شبکه‌ اجتماعی است:

-فیسبوک: حداقل سه بار در هفته

-توییتر: حداقل سه بار در روز

-اینستاگرام: حداقل یکبار در روز

-لینکدین: حداقل دو بار در هفته

-یوتیوب: برای یوتیوب حتما برنامه‌ریزی خاص داشته باشید و به آن پایبند بمانید. مثلا اگر هر سه‌شنبه ویدئو آپلود می‌کنید، هرگز این برنامه را عقب نیندازید.
شبکه‌های اجتماعی به مثابه ماراتن
یکی از اشتباهاتی که اکثرا مرتکب آن می‌شوند تصور این است که می‌توانند به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پیشرفت کنند و محبوب شوند. بدانید که پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی به مثابه یک ماراتن نیست. شما نمی‌توانید در همان آغاز فعالیت خود یک محتوای ویروسی آماده و منتشر کنید. و انتظار داشته باشید که خیلی زود محبوب و مشهور شوید. این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد. صبور باشید و برای پیشرفت خود زمان بگذارید.
هشتگ‌ها را دیوانه‌وار استفاده نکنید
می‌دانیم که به شما گفته‌اند هشتگ‌ها در بیشتر دیده شدن تاثیر دارند. اما این یک استراتزی قدیمی است. علاوه بر این، قرار نیست که شما کپشن پست‌های خود را پر از هشتگ کنید و منتظر دیده شدن بمانید. در استفاده از هشتگ‌ها مراعات کنید و هشتگ‌های مناسب کسب‌وکار خود را به کار ببرید. ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که به شما بهترین و پرکاربردترین هشتگ‌های مربوط به کسب‌وکارتان را پیشنهاد می‌دهند.
از ادبیات و لحن برند خود خارج نشوید
احتمالا دیده‌اید که بعضی از کسب‌وکارها در توییتر خود به انتشار محتوای طنز می‌پردازند و اتفاقا بازخورد خوبی هم می‌گیرند. اما این دلیل نمی‌شود که شما هم این کار را در شبکه‌های اجتماعی انجام دهید و جواب مناسب بگیرید. مراقب لحن و ادبیات برند خودتان باشید و روی ریل مخصوص به خودتان حرکت کنید و بدانید شما هم می‌توانید با حفظ اصالت برندتان موفق شوید.
محتوا کپی و پر از غلط 
هیچ چیزی بدتر از کپی کردن محتوا نیست. این به مخاطب نشان می‌دهد که شما هیچ ایده‌ و خلاقیتی از خودتان ندارید. می‌دانید این با چهره برند شما چه می‌کند؟ پس کپی نکنید. همچنین توجه داشته باشید که محتوا خود را قبل از انتشار در شبکه‌های اجتماعی حتما بازبینی کنید. خطاهای نگارشی و املایی هم به چهره شما ضربه وارد می‌کنند. حتی اگر لازم است آن را به کس دیگری در تیم‌تان نشان دهید تا اگر خطایی از تیررس دید شما دور مانده آن را پیدا کند.
نیازی نیست همه جا باشید!
احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید که می‌گوید: ما باید همه جا باشیم!

این اشتباه را نکنید. تمرکز خود را روی چند شبکه اجتماعی بگذارید و فعالیت خود را همانجا ادامه دهید. برای مثال، اگر مخاطب شما بانوان 13 تا 20 ساله هستند، چه لزومی به داشتن اکانت لینکدین دارید؟ یا اگر مخاطب شما مردان بالای 40 سال هستند، چرا باید اکانت توییتر داشته باشید؟ محاطب شما اصلا در آن فضا فعالیت ندارد، شما چرا باید آنجا باشید؟

درنهایت
احتمالا شما هم می‌دانستید که بازاریابی درشبکه‌های اجتماعی چه قوانینی دارد. اما آیا آن‌ها را رعایت می‌کردید؟

برای ما بنویسید که شما تا به حال چه فعالیت‌هایی در سوشال مدیا انجام دادید که پاسخ خوبی گرفتید؟ یا برعکس، کدام رفتار شما اشتباه بوده؟

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x