حضور داعش در افغانستان: نگرانی ها و تناقضات

خشونت‌های جاری و فعالیت‌های تروریستی در افغانستان مدت‌هاست که برای جامعه بین‌المللی نگران کننده بوده است. این کشور ده ها سال است که گرفتار بی ثباتی و درگیری بوده و با وجود تلاش های بازیگران مختلف، وضعیت هیچ نشانه ای از بهبود را نشان نمی دهد. اظهارات اخیر امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان در گفت و گو با تلویزیون ملی افغانستان تنها بر سردرگمی و نگرانی پیرامون این موضوع افزوده است.

آقای متقی در این مصاحبه این ادعا را مطرح کرد که گروه داعش و یا گروه های دیگر در افغانستان فعال نیستند و موارد خشونت و تروریسم در این کشور از خارج وارد می شود. چنین بیانیه ای با واقعیت مغایرت دارد و با گزارش های اخیر کشور ایالات متحده در مورد تروریسم که مدعی شده است داعش و سایر گروه های تروریستی، حضور فعال خود را در افغانستان حفظ کرده و فعالیت های تروریستی انجام می دهند، در تضاد است.

علاوه بر این، عملیات نظامی جاری توسط اداره کل استخبارات (GDI) علیه داعش شاخه خراسان (ISKP) در افغانستان، ادعای آقای متقی در مورد عدم حضور گروه های تروریستی در این کشور را رد می کند. در هفته های اخیر، نیروهای ویژه افغان تعدادی از مبارزین داعشی را دستگیر کردند که آنها فرماندهان کلیدی را در جریان حملات مختلف خود در تعدادی از ولایات مختلف کشته اند. چنین عملیاتی به وضوح حضور پایگاه های عملیاتی گروه های تروریستی در افغانستان را نشان می دهد.

حضور داعش و احیای تحریک طالبان پاکستان (TTP) پیامدهای جدی نه تنها برای افغانستان بلکه برای امنیت، ثبات و اقتصاد کل منطقه دارد. فعالیت‌های این گروه‌ها پتانسیل ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، ایجاد ناآرامی و تهدید پیشرفت‌های حاصل شده در سال‌های اخیر را دارد.

اقدام ائتلاف اسلامی علیه تروریسم (IAG) علیه داعش یک تحول خوشایند است و در برابر تهدید تحریک طالبان پاکستان نیز همین روند انتظار می رود. ائتلاف ذکر شده موظف است به تعهد خود تحت توافق دوحه مبنی بر اینکه خاک افغانستان برای خشونت و تروریسم علیه هیچ کشوری استفاده نمی شود، عمل کند. جامعه بین المللی باید برای حمایت از این تلاش ها گرد هم آیند و برای افغانستان باثبات تر و امن تر کار کنند.

همکاری کابل با کشورهای همسایه در امر مبارزه با تروریسم به نفع همه طرف‌ها است. افغانستان خود در حال تبدیل شدن به کانون تروریسم است و ضروری است که کشورهای همسایه برای رسیدگی به این موضوع با یکدیگر همکاری کنند. عدم همکاری و هماهنگی میان افغانستان و همسایگانش تنها وضعیت را بدتر کرده است و زمان آن فرا رسیده است که این وضعیت تغییر کند.

در پایان، وضعیت افغانستان همچنان عمیقا نگران کننده است و اظهارات اخیر سرپرست وزارت امور خارجه تنها بر سردرگمی و نگرانی پیرامون این موضوع افزوده است. حضور گروه‌های تروریستی مانند داعش و تحریک طالبان پاکستان پیامدهای جدی برای امنیت، ثبات و اقتصاد منطقه دارد و جامعه بین‌المللی باید برای حمایت از تلاش‌ها برای مبارزه با این تهدید گرد هم آیند. همکاری کابل با کشورهای هم مرز در تلاش‌های مبارزه با تروریسم نیز حیاتی است و زمان آن فرا رسیده است که همه طرف‌ها در جهت یک افغانستان باثبات و امن‌تر تلاش کنند.

(مدرن دیپلماسی / 6 اپریل 2023)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x