خروج از افغانستان؛ جمهوری‌خواهان به اسناد دسترسی می‌یابند

پس از ماه‌ها سنگ‌اندازی وزارت امور خارجه دولت بایدن، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در هفته جاری می‌توانند به اسناد مربوط به خروج بایدن از افغانستان دسترسی یابند.

به گزارش فاکس‌نیوز، مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، آنتونی لینکن، وزیر خارجه، را به «تحقیر کنگره» متهم کرده بود، اما اینک می‌تواند این هفته به اسناد خروج نیروهای آمریکا از افغانستان در دفتر‌های وزارت خارجه دسترسی یابد.

این اسناد حامل یک پیام مخالفت از سفارت ایالات متحده در کابل است و تردیدهایی که مقام‌های وزارت امور خارجه در مورد برنامه‌های عقب‌نشینی دولت بایدن داشتد، شرح می‌دهد.

اسناد محرمانه شامل یک مجموعه پیام‌های رد‌و‌بدل شده بین سفارت آمریکا در کابل و وزارت خارجه این کشور است. وال‌استریت ژورنال بخشی از این سند را فاش کرده بود که نشان می‌داد سفارت آمریکا در کابل، ژوییه ۲۰۲۱، یعنی یک ماه قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان، در ایمیلی به وزارت خارجه آمریکا اطلاع داده است که در صورت خروج آمریکا از افغانستان، احتمال فروپاشی و سقوط ناگهانی دولت وجود دارد. اما مشخص نیست که وزارت خارجه پس از دریافت این هشدار چه پاسخ داده است.

مک کال دسترسی به این اسناد را در سال‌ جاری جاری جدی گرفته بود و خواستار ارائه آن شده بود، اما آنتونی بلینکن آن‌ها را ارائه نداد.

وزارت خارجه آمریکا گزارش کوتاهی درباره محتوای این اسناد ارائه کرد، اما مک‌‌کال همچنان خواستار مشاهده آن‌ها بود.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان قرار است هفته جاری از وزارت خارجه بازدید کند، تا با گرگ میکس، نماینده نیویورک و عضو دیگر این کمیته، این سند را بخوانند.

این سند می‌تواند فرصتی در اختیار مقام‌های آمریکا قرار دهد [و وادارشان کند] تا در مورد عملیات آینده «صادق» باشند.

مایکل مک‌کال هفته گذشته به فاکس‌نیوز دیجیتال گفته بود که قصد دارد ۲۴ مه، اتهام «تحقیر کنگره» را مطرح کند. او مدعی شده بود که آنتونی بلینکن با تاخیر در تامین دسترسی به سند خروج از افغانستان، کنگره را تحقیر کرده است.

او گفته بود: «من این را ساده نمی‌گیرم، زیرا پیش از این هیچ‌‌گاه کنگره هدف تحقیر از جانب وزیر خارجه قرار نگرفته بود و فکر می‌کنم وزیر این موضوع را متوجه شده است. آن‌ها احتمالا ترجیح می‌دهند که این مسیر را طی نکنند. اما اگر رعایت نکنند، ما آماده‌ایم که هفته آینده برای رفع تحقیر اقدام کنیم.»

حتی در صورت تصویب [درخواست مک‌کال برای رویارویی با وزیر خارجه در] کنگره آمریکا، اتهام «تحقیر» تا حد زیادی یک حرکت نمادین خواهد بود، زیرا وزارت دادگستری دولت بایدن احتمالا از پیگرد قانونی این پرونده خودداری خواهد کرد.

کاخ سفید اوایل آوریل گزارشی ۱۲ صفحه‌ای در مورد خروج از افغانستان منتشر کرد، اما این گزارش انتقادهای فراوانی از دولت بایدن در پیداشت و منتقدان گفتند که کاخ سفید در این گزارش کوشیده است دولت ترامپ را مقصر فاجعه خروج از افغانستان قلمداد کند، در حالیکه عملیات خروج به رهبری دولت بایدن انجام شده است.

ایالات متحده آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، اوت ۲۰۲۱ از این کشور خارج شد. خروج واشنگتن از افغانستان بر اساس توافقنامه دوحه که ۲۹ فوریه ۲۰۲۱ و با دولت دونالد ترامپ امضا شد، صورت گرفت و در پی آن، طالبان توانستند بر افغانستان مسلط شوند.

در جریان تخلیه آشفته نیروهای آمریکا و متحدان آن از فرودگاه کابل، حمله‌ای انتحاری رخ داد که در اثر آن ۱۳ سرباز آمریکایی و نزدیک به ۲۰۰ شهروند افغان کشته شدند. جمهوری‌خواهان کنگره، کشته شدن این شمار سربازان آمریکایی و جاماندن تسلیحات آمریکایی در افغانستان را مبنای انتقاد خود از نحوه خروج آمریکا از افغانستان قرار داده‌اند.

فاکس نیوز

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x