دموکراسی، حکومت و اسلامگرایی در افغانستان

نسل ما و آنهایی که 10 سال بعد از من به دنیا آمدند، امروز افراد 60 ساله به بالا را در جامعه افغانستان تشکیل می دهند که اکثریت آنها را مهاجرین افغان بازگشته به افغانستان و گروه بزرگی را در کشورهای مختلف جهان تشکیل می دهند. این نسل شاهد زنده تاریخ معاصر کشور به ویژه از دهه های دموکراسی تا 1964-1973 در زمان محمد ظاهر شاه هستند، از سوی دیگر شرایط زندگی مردم را به یاد دارند. الگوهای حکمرانی و رویدادها و تغییرات تاریخی را دیده اند و قادر به ارزیابی عینی این شرایط و رویدادها هستند.

در طول صد سال گذشته، متعصبان مذهبی مخالف پیشرفت یا مدرنیسم شامل اصولگرایان، اسلام گراها و اخیراً گروه های وهابی و تکفیری بوده اند. کسانی که در دهه دموکراسی با جنبش امانی مخالفت کردند، شروع به مخالفت با آزادی های فردی و اجتماعی کردند. در این دوره تیزاب پاشی بر دختران مکتب شهرت یافت و به شهادت عبدالرحمن در لغمان، عبدالقادر در هرات و سیدالسخدان در دانشگاه کابل منجر شد.

بعدها اسلام گرایان بر اساس فتوای نجات دین مبین اسلام علیه جمهوری داوود خان قیام کردند و در سال 1975 گروه های مسلح از پاکستان فرستاده شدند که وزیر برنامه ریزی علی احمد خرم را در کابل کشتند.در این چارچوب، مخالفان جنبش امانی در صفوف خیزش‌های مردمی به عنوان سازمان‌های بنیادگرا و جهادی اسلامی در دهه‌های 80 و 90 جانی دوباره گرفتند، مقاومت مردم را در برابر حکومت‌هایشان رهبری کردند و انقلاب را رهبری کردند. در کودتای هفتم ثور هزاران مکتب را نابود کردند و هزاران معلم و شاگرد را در مکاتب سوزاندند.

همانطور که استعمارگران سابق صد سال پیش از رویکردی دو طرفه برای مقابله و حمایت از بنیادگرایی مذهبی استفاده می کردند، استعمارگران معاصر غربی امروز نیز از روش های امپریالیستی خود برای مقابله یا حمایت از افراط گرایی بر اساس منافع کنونی و منافع استراتژیک بلندمدت خود استفاده می کنند. و آنها نقش مهمی در گسترش تروریسم افراطی مذهبی ایفا کرده اند و درگیر یک بازی بزرگ استعماری جدید با سرنوشت ملت ما هستند. متأسفانه در نتیجه عدم ثبات سیاسی در افغانستان در نیم قرن اخیر، دولت ها نتوانستند رفاه و امنیت اقتصادی و اجتماعی را برای مردم خود فراهم کنند که مستقیماً منجر به سقوط نظام های سلطنتی، جمهوری های مطلقه، جمهوری های دموکراتیک، جمهوری اسلامی  و امارت اسلامی، دوره اول طالبان و نمونه جمهوری اسلامی آمریکا شد.

پس از جنگ جهانی دوم، نظام سلطنت مطلقه در افغانستان حاکم شد که امیران و بعداً شاهان از قدرت مطلق برخوردار بودند و در قبال تصمیمات خود در برابر ملت مسئولیتی نداشتند. اما پس از 1325/1946 که محمد هاشم خان در زمان تصدی وی به عنوان نخست وزیر جایگزین برادرش شاه محمود خان شد، دموکراسی جزئی پدید آمد. در سال 1326/1947 انتخابات شاروالی برگزار شد. دو سال بعد، انتخابات مشابهی برای مجلس شورای ملی برگزار شد. پارلمان تحت تأثیر اکثریت لیبرال دموکرات ها بود که طرفدار سلطنت مشروطه بودند. احتمالاً در سال 1329/1950 قانون مطبوعات آزاد به تصویب رسید و دوره‌ای از تحولات سیاسی آغاز شد، زیرا تعدادی از هفته‌نامه‌های خصوصی سعی کردند رویاهای روشنفکران لیبرال را به تصویر بکشند. با این حال، این روزنامه ها حداقل به عنوان انجمن های تازه تأسیس، احزاب سیاسی کم و بیش سازمان یافته، به عنوان ابزار تبلیغاتی برای جمعیت عمدتاً بی سواد عمل می کردند. اعضای اصلاح طلب شورا از طریق رسانه ها به منادیان آزاد واقعیات جامعه تبدیل شدند و شاه و صدر اعظم احساس کردند که در این شرایط برای ادامه حکومت آزاد نیستند.

دومین قانون مطبوعات در سال 1950 در افغانستان وضع شد که این کشور بار دیگر با تحولات سیاسی و اجتماعی مواجه شد. اجرای این قانون زمینه فعالیت محدودی را براینشرات غیردولتی ایجاد کرد. روشنفکران و افراد تحصیلکرده سایر سطوح کشور عملاً آماده بودند تا مرکز گروه‌های سیاسی خود را تشکیل دهند. مجلات انگار، ندای خلق، وطن، نیلاب، ولس و عینی مجلات مستقل و غیر دولتی این دوره هستند که در شهر کابل منتشر می شدند. همزمان نشریه غیردولتی اتمر در میمنه مرکز ولایت فاریاب منتشر شد. در این دوره پامیر، صدای ملت، پیام افغان، الفبا و زئون برنامه هایی را در مرکز و ولایات کشور منتشر کردند که بیانگر افکار و سلیقه های سیاسی – اجتماعی حکومت بود. در این دوره تلاش هایی برای ایجاد احزاب و گروه های سیاسی در افغانستان صورت می گرفت. همانطور که “ویش زلمیان” یا جوانان بیدار اولین حلقه سیاسی بود که در کابل ایجاد شد. انجمن انتشارات انگار یک سازمان انتشاراتی متشکل از 20 جوان به مدیریت فیض محمد انگار و ویش زلمیان به مدیریت گل پاچا الفت بود.

(هود)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x