سفر کرزی و ملا یعقوب به امارات: هدف چیست؟

همزمان با سفر حامد کرزی به امارات متحده عربی، ملا یعقوب سرپرست وزیر وزارت دفاع طالبان نیز به این کشور سفر کرده است. سخنگوی طالبان نیز گفته که در این سفر روی «موضوعات مهم» گفتگو می شود. ملا یعقوب سرپرست وزیر وزارت دفاع طالبان روز شنبه به امارات متحده عربی سفر کرد و همزمان با او، حامد کرزی که در بیش از یک سال گذشته اجازه سفر به خارج از کشور برایش داده نمی شد، به این کشور سفر کرده است. تحلیلگران می گویند احتمالاً گفتگوهایی برسر تشکیل حکومت همه شمول صورت خواهد گرفت.

نشریه انگلیسی زبان «افغانستان تایمز» که توسط افراد نزدیک به حامد کرزی اداره می شود روز یکشنبه نوشت: «در کنار سایر نشست ها، حامد کرزی در مورد وضعیت فعلی افغانستان با تام وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان نیز گفتگو می کند.» حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز قرار است سه روز در امارات بماند و سپس به آلمان سفر نماید. اشرف غنی رئیس جمهور پیشین در همین کشور حضور دارد ولی هنوز معلوم نیست که نشستی میان این چهره ها صورت می گیرد یا خیر.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز یکشنبه در توییترش نوشت که هیئتی به رهبری ملا یعقوب به امارات متحده سفر کرده است: «در این سفر در مورد بهبود روابط دو کشور و حل مشکلات افغان های مقیم امارات متحده عربی گفتگو می شود.» مجاهد افزوده است که در این سفر برسر «بعضی از موضوعات مهم دیگر» نیز گفتگو خواهد شد ولی جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

تحلیلگران می گویند طالبان به دلیل ناکامی در تشکیل حکومت همه شمول زیر فشار جامعه جهانی قرار دارد به این دلیل ممکن است برخی از حلقات در درون طالبان برای به رسمیت شناخته شدن تلاش کنند. تحلیلگران می گویند اداره طالبان با بن بست مواجه شده و در بیش از یک سال گذشته بجای پیشرفت در عرصه حکومت داری، سختگیرتر شده و به سمت سیاست های تندروانه ای حرکت می کند که در دوره اول حاکمیت بر مردم تحمیل کرده بود. به باور تحلیلگران تلاش می شود تا طالبان از بن بست کنونی عبور کند.

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی به دویچه وله گفت: «بازی کمی تغییر کرده است. قطر در یک سال گذشته کاری برای طالبان نتوانست و حالا طالبان می خواهند خود را با امارات متحده عربی که روابط نزدیک تری با امریکا دارد، نزدیک کنند.» سعیدی می گوید قرار است امروز تام وست نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان نیز به امارات سفر کند و در مورد وضعیت افغانستان با سیاستمداران مقیم امارات گفتگو نماید.

اسدالله ندیم آگاه مسایل سیاسی نیز به دویچه وله گفت که نه تنها جامعه جهانی، بلکه فشارهای پاکستان نیز بر طالبان افزایش یافته تا برای تشکیل حکومت همه شمول اقدام کنند: «سفر خانم ربانی به احتمال قوی حاوی یک پیام از طرف حکومت پاکستان و امریکا برای طالبان بود تا رویکرد خود را تغییر دهند و حکومت همه شمول تشکیل دهند.»

در پانزدهم آگست سال ۲۰۲۱ با سقوط حکومت پیشین، طالبان به قدرت رسیدند و تمام سازوکارهای دموکراتیک تشکیل حکومت به شمول کمیسیون های انتخاباتی را منحل کردند. حکومتی که حالا طالبان تشکیل داده متشکل از اعضای این گروه است و این گروه تاکنون به تشکیل یک حکومت همه شمول که مورد قبول همه افغان ها باشد، راضی نشده است.

از سوی دیگر طالبان از سوی جامعه جهانی تحریم شده است و برخی از سران این گروه اجازه سفر به بیرون از افغانستان را ندارند اما آقای سعیدی گفت که ملا یعقوب شامل فهرست کسانی نیست که ممنوع السفر باشد. در بیش از یک سال گذشته همواره این موضوع مطرح بوده که برخی از چهره ها در گروه طالبان معتدل تر اند و خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه، تعامل با جهان و گروه های سیاسی دیگر در داخل افغانستان هستند.

آقای سعیدی در مورد ملا یعقوب می گوید: «ملا یعقوب جوانتر است و نسبت به کهنه ملاها طرز فکر جدیدتری دارد.» سعیدی گفت ملا یعقوب در ابرازنظرها و سخنرانی های خود محتاط است و «از روزی که ملا یعقوب وزیر دفاع شده هیچ حرفی که نشانه بنیادگرا بودن باشد، نزده است.» ولی ملا یعقوب تاکنون اشاره واضحی در مورد احترام به حقوق بشر و تشکیل حکومت همه شمول نیز نکرده است.

(دعوت میدیا /6 دسمبر 2022)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x