فرصت طلایی

افغانستان در دو قرن گذشته یک منطقه حائل بین دو قدرت بزرگ بوده است. بزرگترین دلیل ناکامی امان الله خان کوشش احساساتی برای آباد سازی همین زمین بد(منطقه حائل) بود که دو قدرت بزرگ (شوروی-انگلیسی) در رو به رو و پشت آن وجود داشت که این منطقه را به عنوان حائل برای عدم تصادم قبول کرده بودند.

اما این منطقه حائل با خروج انگلیسی ها از شبه قاره هند در سال 1947 ضعیف شد و سپس منطقه حائل شکسته شد، سه چهار دهه بعد، یعنی در سال 1979 اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد. در چهار دهه و نیم گذشته این منطقه درگیر جنگ با روسیه و سپس ناتو به رهبری امریکا بوده است، اما پس از شکست ناتو، فرصت های جدیدی برای پیشرفت به این منطقه به وجود آمده که شاید در تاریخ این کشور بی سابقه باشد.

امنیت؛ ما در پنجاه سال گذشته چنین امنیتی را ندیده ایم. امنیت یک هدف نیست، بلکه یک فرصت و وسیله است که برای پیشرفت، توسعه و آبادانی کشور لازم است. منطقه حائل؛ با خروج بریتانیا از هند بزرگ و تشکیل روسیه از اتحاد جماهیر شوروی، افغانستان دیگر یک منطقه حائل نبود. آن دو قدرتی که طبق یک توافق نانوشته ما را به عنوان مانعی بین خود نگه داشتند، دیگر وجود ندارند.

چهارراه اقتصادی؛ استقلال کشورهای غنی از منابع طبیعی در آسیای مرکزی، فرصتی را برای افغانستان فراهم کرد تا یک چهارراه تجاری جور کند. با استفاده از موقعیت جغرافیایی خود، می توانیم به عنوان نقطه اتصال بین آسیای مرکزی، آسیای جنوبی، خاورمیانه و سایر نقاط جهان عمل کنیم. قدرت انسانی؛ افغانستان دارای قدرت کار نسبتاً جوان و قابل اشتغال است. ما برای بازسازی کشورمان به کمک دیگران نیاز نداریم.

منابع طبیعی؛ افغانستان هر چیز از جمله لیتیم، نفت، گاز، زغال سنگ و سنگ های قیمتی گرفته تا مس، اورانیوم و سایر مواد معدنی گرانبها را در دل خود ذخیره کرده است. اکنون افغانستان دارای یک رهبری عاری از فساد، سالم و صالح است که اگر خود را درگیر مسائل غیر مهم و نامطلوب نکند، تنها با استفاده با استفاده از منابع طبیعی خود می تواند در چند سال آینده موفق باشد. در آینده کشور در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار خواهد گرفت.

بلایای طبیعی، رکود اقتصادی، بدبختی‌های جنگی، بیماری‌های همه‌گیر، طاعون، کرونا و برخی شرایط دیگر که مسئولان و نهادهای یک منطقه یا کشور قادر به پیش‌بینی آن نیستند و نمی‌توانند شرایط نامطلوب آن زمان را تغییر دهند. رهبران و سیاستمداران کامیاب کسانی هستند که در شرایطی چنین تصمیماتی می گیرند که به نفع کشور و مردم است. گاهی این شرایط نامساعد فرصت های طلایی عجیبی را به کشور می دهد.

فرصت های بزرگی به دروازه ما آمده است. اکنون به مسئولین ما و رهبری امارت اسلامی بستگی دارد که خود را در مسائل جزئی مانند کار زنان، تحصیل و اباحت و فرضیت علوم دنیوی وقف میکنند و یا از این فرصت های طلایی استفاده کنند.

خداوند بزرگ به وسیله ما تصویر یک نظام واقعی اسلامی را به جهانیان نشان خواهد داد. چنین نظامی که غرب از آن می ترسد، چنین نظامی که می توان آن را جایگزین نظام ظالمانه سرمایه داری غربی به دنیا نشان داد و چنین نظامی که اسلام آن سیاسی نیست اما سیاست آن اسلامی است.

امیدوارم مسئولان ما نزاکت زمان را درک کنند، به مسائل جزئی مشغول نشوند و از فرصت های طلایی که پیش آمده استفاده کنند. و اگر خدای ناکرده این کار را نکند، فرصت ها از دست می رود، شاید این فرصت ها برای قرن ها پیش نیاید.

(نن تکی آسیا /19 مارچ 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x