قیمت مواد مخدر در افغانستان پس از غیرقانونی کردن تجارت طالبان توسط طالبان افزایش یافت!

بر اساس داده‌های جدید، با وجود شواهد محدود مبنی بر اجرای این ممنوعیت توسط حاکمان جدید افغانستان، از زمانی که طالبان تجارت یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد مخدر در جهان را غیرقانونی اعلام کرد، قیمت مواد مخدر در افغانستان افزایش یافت.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سراسر کشور توسط موسسه آلسیس مستقر در بریتانیا که تحقیقات تصاویر ماهواره‌ای را برای دولت‌ها و سازمان های غیردولتی انجام می‌دهد، قیمت تریاک در افغانستان از زمان اعلام ممنوعیت طالبان در ماه آپریل بیش از 50 درصد افزایش یافته است، در حالی که قیمت مت آمفتامین‌ها نیز افزایش یافته است.

افزایش قیمت ها پس از آن صورت می گیرد که طالبان در کنار جنگ 20 ساله که طی آن این گروه از قاچاق مواد مخدر سود می برد، تجارت را به طور رسمی غیرقانونی اعلام کرد. افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک و هروئین در جهان است، در حالی که تولید کریستال در سال های اخیر رشد کرده است.

تحلیلگران می گویند که اگرچه به نظر می رسد این ممنوعیت هنوز به طور گسترده اجرا نشده است، قیمت ها به دلیل تهدید سرکوب آتی و کمبودهای بعدی در حال افزایش است.

تصاویر ماهواره‌ای آلسیس نشان می‌دهد که مقامات به نظر می‌رسد با بستن تعدادی از آزمایشگاه‌ها و بازارها، حداقل بخشی از تجارت مت آمفتامین را سرکوب کرده‌اند و به قیمت‌های بالاتری دامن می‌زنند.

اما در حالی که تنها چند روز تا فصل جدید کاشت خشخاش باقی مانده است، مشخص نیست که فرماندهان محلی طالبان تا چه اندازه قصد دارند یا حتی قادر به اجرای ممنوعیت این ماده افیونی گسترده تر هستند – موضوعی که به گفته تحلیلگران ممکن است آینده رژیم و عرضه جهانی مواد مخدر را مشخص کند.

پس از اعلام ناگهانی این ممنوعیت، طالبان متعاقبا یک «دوره مهلت» دو ماهه اضافه کردند، ظاهراً به کشاورزانی که خشخاش کشت می کنند فرصت پیدا کردن گزینه‌های جایگزین را داده اند. اما آلسیس می گوید که مقامات تا کنون به نظر می رسد که تجارت عظیم هروئین را بدون هیچ مانعی رها کرده اند و مزارع وسیع خشخاش هنوز کشت می شود.

منسفیلد گفت که افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد که با این وجود “نگرانی‌های روشنی در بازار وجود دارد که ممنوعیت اجرا خواهد شد و کمبودی در آینده وجود خواهد داشت”.

رومن مالجاک، استاد دانشگاه رادبود، گفت که قیمت های بالاتر بر انگیزه کشاورزان برای ادامه کاشت افزوده است.

مالجاک گفت: «تطبیق این موضوع برای طالبان در واقع خطرناک است. این به معنای درآمد کمتر، محبوبیت کمتر است، که ممکن است برای بقای رژیم، حیاتی تر از خشنود ساختن جامعه بین المللی باشد.»

تلاش برای توقف تولید تریاک مدتهاست که برای حاکمان افغانستان خطرناک بوده است. در حالی که طالبان با موفقیت کشت خشخاش را در دوران حکومت قبلی خود در سال 2000 محدود کردند، ویرانی اقتصادی به حمایت از این گروه در مرکز تولید تریاک در مناطق جنوبی کشور آسیب زد.

تولید تریاک پس از تهاجم ایالات متحده در سال 2001 دوباره افزایش یافت، با وجود میلیاردها دالر تلاش برای ریشه کنی، زمین های زیر کشت تقریباً سه برابر شد. هم طالبان و هم جنگ سالاران وابسته به دولت مورد حمایت غرب از این تجارت سود می بردند.
 
در حالی که افغانستان مدت‌هاست مواد مخدر دیگری مانند حشیش را تولید می‌کند، افزایش اخیر در تولید متات – به لطف ترکیبی از بی‌قانونی و در دسترس بودن گسترده افدرا، یک گیاه محلی و ماده خام – مقامات بین‌المللی را نگران کرده است.

مواد مخدر مرتبط با افغانستان تا دوردست ها یعنی در استرالیا ضبط شده است. منسفیلد گفت: «ما می دانیم که افغانستان به یک بازیگر اصلی در این بخش تبدیل شده است. ما گیاهان را داریم، فروشگاه ها را داریم، آزمایشگاه ها را داریم، کشفیات را هم داریم.»

(فایننشیال تایمز / 31 اکتبر 2022)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x