مقامات طالبان شروع به خرید تیک های آبی توییتری برای اکانت های خود کرده اند

در حالی که اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی طالبان را ممنوع یا محدود کرده‌اند، توییتر همیشه نسبت به این موضوع نرم و ملایم برخورد کرده است. در حال حاضر مقامات حکومتی طالبان در افغانستان تیک آبی دریافت می‌کنند. ایلان ماسک این موضوع را اکنون با پرداخت مبلغی حدود 8 دالر در دسترس همگان قرار داده است.

طالبان که همیشه در میکروبلاگینگ ها حضور داشته اند، اکنون به دنبال تیک آبی در توییتر هستند.

به گزارش بی بی سی، حداقل دو مقام طالبان و چهار تن از حامیان آن در افغانستان دارای تیک آبی هستند.

هدایت الله هدایت، رئیس اداره “دسترسی به اطلاعات” طالبان یک حساب تایید شده دارد. او 187 هزار فالوور دارد و بنا بر گزارش ها اطلاعاتی در مورد حکومت طالبان در افغانستان منتشر می کند. به گزارش بی بی سی، تیک آبی اقای هدایت ماه گذشته حذف شد اما اکنون بازگشته است.

حساب دیگر طالبان با تیک آبی متعلق به عبدالحق حماد، یکی از مقامات ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان است. او 170 هزار دنبال کننده در توییتر دارد.

حامیان طالبان نیز برای علامت تأیید شده پول پرداخت کرده اند. محمد جلال که قبلاً به عنوان یک مقام طالبان معرفی شده بود، 85500 دنبال کننده در توییتر دارد و پست های او حاکی از حمایت از دولت است.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگست 2021، حساب های تایید شده ای را که توسط دولت قبلی افغانستان اداره می شد، تصاحب کرد. بی بی سی گزارش می دهد که این شامل دسته کریکت بورد افغانستان است که اکنون تیک طلایی دارد.

بر اساس سیاست‌های جدید توییتر، علامت‌های طلایی نشان‌دهنده نهادهای ثبت‌شده تجاری (بیزنس) هستند، در حالی که علامت‌های خاکستری برای سایر کاربران، مانند مقامات دولتی است.

اعضای طالبان همیشه در توییتر بوده اند و از این پلت فرم برای ارسال پیام استفاده کرده اند.

در 15 آگست 2021، پس از تسخیر کابل، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان، در توییتر این خبر را اعلام کرد. «به یاری خداوند و حمایت ملت، اکنون بر تمام نقاط کشور مسلط هستیم. مایلیم این موفقیت بزرگ را به ملت خود تبریک بگوییم.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان افغانستان یک حساب کاربری فعال با بیش از 789300 دنبال کننده دارد.

یک مقاله تحقیقاتی با عنوان «تصرف افغانستان توسط طالبان با کمک توییتر»، فعالیت 63 حساب کاربری را که توسط رهبری، سخنگویان و اعضای معین طالبان ادعا شده بود از 1 آپریل تا 16 سپتمبر 2021 مورد مطالعه قرار داد. این حساب ها در سپتامبر 2021 بیش از دو میلیون دنبال کننده در توییتر داشتند. این روزنامه فاش می کند که تا 8 می در سال 2022، محتوای طالبان به بیش از 3.3 میلیون حساب کاربری رسیده است. بیش از 1,26,000 حساب توییتر یا محتوای طالبان را بازتوییت کردند یا محتوایی را پست کردند که متعاقباً توسط شبکه اصلی طالبان به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش گاردین، طالبان در فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا قرار ندارند. این همان چیزی است که اکثر پلتفرم های رسانه های اجتماعی هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام گروه باید ممنوع شود به آن روی می آورند. با این حال، آنها در لیست خزانه داری ایالات متحده از “تروریست های جهانی تعیین شده ویژه” قرار دارند که آنها را مشمول تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی می کند.

حضور طالبان در توییتر از سوی جمهوری خواهان ایالات متحده مورد انتقاد قرار گرفته است. در حالی که دونالد ترامپ پس از شورش های 6 جنوری، کنگره از ورود به پلت فرم رسانه های اجتماعی منع شد، اعضای طالبان همچنان به آن دسترسی داشتند.

در اکتبر ۲۰۲۱، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا که حساب کاربری‌اش در توییتر پس از هجوم حامیانش به ساختمان کنگره ایالات متحده به حالت تعلیق درآمد، گفت: «ما در جهانی زندگی می‌کنیم که طالبان در آن حضور گسترده‌ای در توییتر دارند، اما صدای رئیس جمهور مورد علاقه شما در آمریکا را خفه می‌کنند… این غیر قابل قبول است.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان، بسیاری از شرکت های رسانه های اجتماعی سیاست های خود را در مورد حساب های طرفدار طالبان بازنگری کردند. با این حال، توییتر تصمیم گرفت به حساب‌های وابسته به طالبان اجازه دهد تا علی‌رغم سیاست‌هایش علیه خشونت و تهدید، به استفاده از پلتفرم خود ادامه دهند.

(فیرست پست / 17 جنوری 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x