نگاهی به تحرکات داعش خراسان در ۲۰ ماه گذشته در افغانستان

نخستین زنگ خطر شاخه خراسان داعش هنگامی در برابر طالبان به صدا درآمد که یازده روز پس از تسلط دوباره آنها در کابل، شاخه خراسان داعش مسئولیت یکی از مرگبارترین حمله‌ها در نزدیکی دروازه «ای بی» فرودگاه کابل بر عهده گرفت. حمله‌ای که در آن ۱۷۰ شهروند افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مایکل سمپل؛ معاون پیشین نماینده ویژه‌ی اتحادیه‌ی اروپا در افغانستان معتقد است: «ادعا می‌کنند که طالبان در اصل همراه غربی‌ها و امریکایی‌ها معامله کرده‌اند و اجاره‌دار امریکا و غرب می‌باشند و در اصل اسلام خالص نمی‌خواهند. داعشی‌ها این طور می‌گویند که یک فرق واضح شود میان دو تحریک تا اینکه افرادشان تشویق شوند که علیه طالبان هم جهاد کنند.»

حمله‌های شاخه‌ی خراسان داعش در برابر طالبان در چهار ماه نخست تسلط طالبان در افغانستان شدت گرفت و این گروه تروریستی در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۱ میلادی حمله‌هایش در این کشور افزایش داد. شاخه‌ی خراسان داعش در ۴ ماه نخست حاکمیت طالبان چهار حمله در ماه اگست؛ ۶ حمله، سپتامبر؛ ۲۱ حمله، نوامبر؛ ۳۰ حمله و دسامبر؛ ۲۸ حمله در افغانستان انجام داده است.

حمله‌های داعش و فعالیت‌های این گروه کم‌هزینه نیستند و گردش چرخه‌ی اقتصادی این گروه از معماهای دیگری ‌است که پژوهش‌گران منطقه‌ای و جهانی هنوز هم در حال گِردآوری سند درباره‌ی آن هستند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در این باره گفت: «منبع اکمالاتی مالی و تسلیحاتی‌شان بسیار پیچیده‌است. تحلیل‌های مختلف می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند که کشورهای عربی دست دارند و بعضی‌ها کشورهای غربی و امریکا را متهم می‌سازند؛ ولی من شخصن خودم کدام قضاوت قاطع کرده نمی‌توانم که پشتِ سرِ این قضیه کی است؟ اما یک جریان بسیار پیچیده و با امکانات قوی مالی و تسلیحاتی است که این جریان اگر با یک منبع وصل نباشد، این چیزها از دست‌شان بر نمی‌آید، بسیار پول و دالر زیاد دارند و فهمیده می‌شود که جریان قوی بین‌المللی پشت سر آنها است.»

افغانستان در سال ۲۰۲۲ گواه حمله‌‌های مرگ‌باری از سوی شاخه‌ی خراسان داعش بود، این گروه ادعا کرده‌است که از آغاز حاکمیت طالبان تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۶۰ حمله را در افغانستان انجام داده‌اند. این گروه در ماه‌های اپریل، می و جون بیش‌ترین حمله‌ها را در افغانستان انجام دادند.

ماه جنوری؛ ۱۸حمله، ماه فبروری؛ ۸ حمله، ماه مارچ؛ ۹ حمله، ماه اپریل؛ ۲۴ حمله، ماه می ۲۲ حمله، ماه جون ۲۰ حمله، ماه جولای ۱۲ حمله، ماه اگست ۱۱ حمله، ماه سپتامبر ۶ حمله، ماه اکتوبر ۸ حمله، ماه نومبر ۳ و ماه دسامبر ۷ حمله.

آرین شریفی؛ رییس پیشین ارزیابی تهدیدات دفتر شورای امنیت ملی گفت: «شاخه‌ی خراسان داعش با تعدادی از گروه‌های زیاد غیر افغانی که در افغانستان فعال هستند، ارتباط دارد. از جمله گروه‌های پاکستانی مانند: «تی، تی، پی» و گروه‌های منطقه‌ای مثل: «آی، ام، یو» ازبیکستانی‌ها و «ای، تی، آی، ام» از ایغورهای چین روابط بسیار تنگاتنگی دارد. حتا اطلاعاتی وجود دارد که روابطی میان داعشِ شاخه‌ی خراسان و القاعده وجود دارد. حدود ۶ تا ۷ ماه پیش اطلاعاتی وجود داشت که پسر بن لادن دو سفر به افغانستان انجام داده ‌است که هدف اصلی سفر وی این بوده که مشکلات را میان القاعده و داعش از بین ببرد.»

هرچند اکنون امریکا از چگونگی مبارزه طالبان در برابر داعش راضی به نظر می‌رسد، اما رییس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحد امریکا می‌گوید که داعش شاخه خراسان تا شش ماه دیگر توانایی حمله به امریکا و متحدان این کشور را پیدا خواهد کرد.

دکتر فائزه قاسمی؛ پژوهشگر ارشد مطالعات امنیت و هراس‌افگنی- ایران گفت: «نمی‌شود، خیلی دقیق از اینکه داعشِ شام و عراق بر داعش خراسان تأثیر دارد، صحبت کنیم. بلکه برعکس شاید در سال‌های آینده، ما داعشِ خراسانی داشته باشیم که تحقق خواب گروه‌های هراس‌افگن در کُل دنیا می‌شود و حتا تحقق خواب داعش در دنیا. مرکز اصلی داعش به‌جای این‌که در عراق و یا شام باشد، به سمت افغانستان می‌آید.»

سندهای سری پنتاگون که به تازگی فاش شده نشان می‌دهند که افغانستان بار دیگر به مرکز طرح‌ریزی حمله‌های داعش تبدیل می‌شود.
در بخشی از این اسناد آمده است که افغانستان همچون «مرکز هماهنگی مهم» برای شاخه خراسان داعش تبدیل شده است که این گروه در حال برنامه‌ریزی حمله‌ها در امریکا، اروپا و آسیا است.

(آمو/ 3 می 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x