نگرانی اتحاد به رهبری روسیه از افزایش تهدید نفوذ هراس‌افگنان از افغانستان

سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه بار دیگر از افزایش فعالیت تندروان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که خطر نفوذ گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ایمانقلی تاسماگمبتوف، منشی این سازمان روز جمعه ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) در نشستی با حضور مقام‌های ارشد این سازمان گفته است: “خطر نفوذ گروه‌های هراس‌افگنی و افکار افراطی به کشورهای متحد ما در سازمان پیمان امنیت جمعی وجود دارد.”

به گفتۀ تاسماگمبتوف، افزون بر گروه‌های تروریستی، تولیدکنندگان و قاچاق‌بران مواد مخدر نیز در حال تقویت مواضع شان در افغانستان استند.

این در حالی است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، کشورهای آسیایی مرکزی به شمول روسیه همواره از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی به ویژه شاخۀ خراسان داعش در این کشور اظهار نگرانی کرده اند.

پیش از این، سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه گفته بود که شمار تندروان شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان به ۶۵۰۰ رسیده است و بیشتر این تندروان در ولایات شمالی افغانستان مستقر اند.

اناتولی سدروف، لوی‌درستیز این پیمان به تاریخ ۱۴ فبروری (۲۵ دلو) در یک نشست خبری گفت که تا ۴۰۰۰ نفر از تندروان شاخهٔ خراسان داعش در نزدیکی مرز تاجیکستان در ولایت‌های بدخشان، کندز و تخار افغانستان جابجا شده‌اند.

به گفتهٔ سدروف، گروه‌های متعدد افراطی در افغانستان جایگاه یافته اند و بزرگترین تهدید را متوجه ثبات آسیای مرکزی کرده اند. او افزود که داعش و القاعده خطرناکترین این گروه‌ها اند.

در این حال، برخی از آگاهان نظامی باور دارند که در حال حاضر بیش از ۲۰ گروه تروریستی به شمول شبکۀ القاعده و داعش در افغانستان فعالیت دارند.

جنرال محمد رادمنش، تحلیلگر مسایل نظامی به صدای امریکا گفت که طالبان بستر مناسب را برای این گروه‌ها در افغانستان فراهم کرده و آنان هر روز، مردم این کشور را “به خاک و خون” می‌کشانند.

او افزود: “طالبان هم که دارای آیدولوژی مشابه [با این گروه‌ها] اند، به تامین امنیت کشور قادر نیستند. یقیناً نظام‌ها و سیاست‌های منحصر به آیدولوژی‌های معین بدون تعامل با مردم خود و جامعه جهانی در تامین امنیت و ایجاد ثبات موفق نیستند.”

پیش از این، گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفته بود که به دنبال تغییر سیاسی در افغانستان، گروه‌های شورشی خارجی از” آزادی بیشتر” در این کشور، برخوردار اند.

اما طالبان این گزارش را رد کرده و رهبران این گروه همواره گفته اند که آنان به هیچ گروهی اجازهٔ فعالیت بر ضد سایر کشور‌ها را نمی‌دهند و برای سرکوب گروه‌های تروریستی به شمول داعش در این کشور متعهد اند.

(صدای امریکا /1 اپریل 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x