وعده طالبان برای مبارزه با تروریسم چه شد؟

طالبان مدعی هستند که تصمیم اساسی گرفته اند تا داعش را از خاک افغانستان ریشه کن کنند. داعش تهدید بزرگی برای امنیت داخلی و جهانی می باشد.

بسیاری از کارشناسان مدعی هستند که طالبان تنها برعلیه نظامیان پیشین افغانستان حملاتی را تدارک می بینند، در حالی که القاعده، داعش و سایر گروه های تروریستی در حال قوی تر شدن هستند.

ایالات متحده در اواخر ماه اگست 2021 از افغانستان خارج شد. این گروه در دوحه محل برگزاری مذاکرات صلح وعده سپرده بودند که روابط خود را باید با گروه های تروریستی همچون القاعده قطع کنند.

توماس وست نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان عنوان کرد که پس از حمله به ایمن الظواهری، اماده هستیم تا با طالبان در مورد نگرانی ها در مورد مسئله تروریسم تعامل داشته باشیم. او داعش را دشمن مشترک خواند. وی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی عنوان کرد که امریکا به شدت نگران گروه های تروریستی است که هنوز در افغانستان حضور فعال دارند.

گزارش جدیدی در مورد تروریسم جهانی به این نتیجه رسیده است که برای چهارمین سال متوالی، افغانستان کشوری است که بیشترین تأثیر را داشته است – و این در حالی است که جنایات طالبان دیگر مورد حساب قرار نگرفته است، زیرا طالبان اکنون دارای دولت و حکومتی هستند.

مؤسسه اقتصاد و صلح مستقر در سیدنی گفت که در پاکستان، جایی که گروه طالبان در حال ظهور مجدد است، کشتار ناشی از تروریسم نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده و به 643 نفر رسیده است.

طالبان با تظاهر به مبارزه با داعش، خود را همچنان پیروز مبارزه با داعش می دانند.

آنچه عجیب است این است که بسیاری از حملات تروریستی در افغانستان از زمان تسلط طالبان در افغانستان بسیار شبیه به حملاتی است که قبلاً به شبکه حقانی انجام می دادند.

آنچه که هنوز مسئله آن حل نشده باقی مانده است، القاعده هنوز با طالبان در ارتباط است. ارتباط طالبان همراه با القاعده دارای پیشینه بسیار طولانی است. پس از پیروزی طالبان در افغانستان و تصرف قدرت، القاعده نخستین گروهی بودند که این پیروزی را مبارک خواندند. همچنین حضور الظواهری رهبر این گروه، حاکی از این ادعا است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که با تمرکز بر اهداف و توانایی های کوتاه مدت داعش شاخه خراسان، ایالات متحده و متحدانش تهدید بلندمدت ناشی از القاعده را فراموش کرده اند.

باید بگوییم که القاعده تهدیدی بزرگتر از داعش است. ان هم به خاطر صبرش است داعش بیشتر یک تهدید آنی است. این گروه دوست دارد برای تبلیغات و جذب نیرو حملاتی را انجام دهند. اما من فکر نمی‌کنم که طرح خلافت‌سازی واقعی داشته باشد. اما القاعده این کار را می کند. این گروه صبور است. بیل روگیو، تحلیلگر مسائل تروریسم عنوان می کند: “دشمنان صبور و متفکر کسانی هستند که مرا می ترسانند.”

به سختی می توان گفت که این روزها روابط در عرصه ضد تروریسم بین واشنگتن و کابل چگونه است. یکی دیگر از مقامات امنیتی پیشین افغانستان گفت که مقامات سیا و ماموران طالبان، در شش ماه گذشته حداقل دو بار در دوحه، ملاقات کرده‌اند، انها احتمالاً در مورد موضوعات مبارزه با تروریسم گفتگو کرده‌اند، هرچند آزادی آمریکایی‌ها در زندان‌های طالبان آشکارا در راس دستور کار قرار دارد.

طالبان در واقع با داعش می جنگند. اما نه در میدان جنگ. آنها در میدان سربازگیری می جنگند. دولت اسلامی در میان سربازان پیاده ناراضی طالبان، که معاش کمتری دارند، نفوذ می کند.

(فارن پالیسی / 12 آپریل 2023)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x