پاکستان با ابراز نگرانی از تروریزم در منطقه در پی باجگیری از جهان است

شماری از تحلیلگران افغان هشدار اخیر منیر اکرم، سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد، را که گویا کمبود پول و نبود درآمد برای طالبان سبب پیوستن اعضای آن گروه با داعش خواهد شد، نوع دیگر باجگیری اسلام‌آباد تفسیر کرده اند.

اکرم در مصاحبه با هفته‌نامۀ نیوزویک گفته است که با توجه به وضعیتی کنونی افغانستان، طالبان باید متقاعد شوند که در برابر همه گروه‌های تروریستی، به شمول تحریک طالبان پاکستان، اردوی آزادی‌بخش بلوچستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جنبش اسلامی اوزبیکستان مقابله کنند، نه فقط شاخهٔ خراسان داعش که بر ضد حکومت طالبان می‌جنگد.

برخی از تحلیلگران با اشاره به اظهارات این دپلومات پاکستانی استدلال می‌کنند که پاکستان می‌خواهد گروه‌های تندرو را توسط یک دیگر شان کنترول کند و شماری هم باورمند اند که این اظهارات ادامۀ “سناریوی ساخته پرداختۀ پاکستان در قبال گروه‌های تندرو است” و می‌خواهد که با این روش باجگیری کرده و کمک‌های جامعۀ بین المللی را به دست آورد.

سید نورالله راغی، دپلومات پیشین افغان، گفت که پاکستان در طول حیات سیاسی خودش از گروه‌های تروریستی استفادۀ ابزاری کرده و با قربانی نشان دادن خود در برابر تروریزم، چند هدف را دنبال ‌کرده است.

او گفت که پاکستان در صدد است که مانند دهۀ ۱۹۸۰ به عنوان یک همکار قابل اعتماد و شریک استراتیژیک ایالات متحده مبدل شده و کمک‌های واشنگتن را دریافت کند و در عین حال دیدگاه‌های منفی غرب مبنی بر حمایت پاکستان از گروه‌های تندرو را تغییر داده و خود را پاک جلوه دهد.

راغی گفت:”با عنوان‌کردن و بزرگ‌نمایی‌ خطر گروه‌های تروریستی و اینکه از کنترول کاملاً خارج شوند و اینکه خود را قربانی این تروریستان نشان دهد، پاکستان می‌خواهد همچنان از جامعۀ جهانی باج‌گیری بکند، کمک‌های سخاوتمندانه را دریافت کند.”

از سوی دیگر، به باور راغی، سفیر پاکستان در ملل متحد با اشاره به تقویت یافتن داعش در افغانستان می‌خواهد به طالبان برساند که اگر این گروه به دنبال بیرون‌شدن از زیر نفوذ پاکستان برآید، این زمینه وجود دارد که به جای طالبان از داعش استفاده شود و آن گروه از صفوف طالبان سربازگیری‌ کرده و تقویت یابد.

رضا قاسمی، عضو انستیتیوت تحقیقاتی باختر در برلین، به صدای امریکا گفت: “اظهارات سفیر پاکستان نیز به ادامۀ سناریوی مضحکی که ساخته و پرداختۀ خودشان است، می‌باشد. پس از هجوم شوروی به افغانستان تا اکنون پاکستان امن‌ترین لانه برای هر نوع شبکه‌های دهشت افگن بوده است”.

این کارشناس سیاسی گفت که داعش برای نخستین‌بار از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و بر اساس مکتوب وزارت دفاع طالبان که درز کرده، نشان می‌دهد که هم اکنون نیز هزاران جنگجوی افراطی در داخل پاکستان آموزش می‌بینند.

ویس ناصری، دیگر تحلیلگر سیاسی، به صدای امریکا گفت که جنگجویانی که طی ۴۰ سال گذشته در افغانستان جنگیده اند، به حمایت و تمویل کشورهای مختلف بوده است و اکنون نیز گروه‌های افراطی وابستگی‌های اقتصادی دارند.
آقای ناصری افزود: “اگر طالبان در یک حالتی قرار بگیرند که نتوانند ماشین جنگی خود را فعال نگهدارند، طبیعی است که این جنگجویان به گروه‌های دیگر می‌پیوندند.”

به باور ناصری، ماموریت طالبان رو به اختتام است و جایش را باید به گروه دیگر بدهد تا “پلان‌های بزرگ” را برای ناامن کردن منطقه تطبیق کند. این کارشناسان افغان یک دیدگاه واحد دارند و آن اینکه طالبان با هیچ یک از گروه‌های تروریستی وارد جنگ نمی‌شود، چون به باور آنان، طالبان با سایر گروه‌های تندرو از رهگذر ایدیولوژی، تفکر و خواسته‌هایشان وجه مشترک دارند.

(صدای امریکا/18 جنوری 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x