پشتیبانی چین از صلح و بازسازی در افغانستان

شی جین پینگ، رییس جمهور چین می‌گوید که با نقش هماهنگی میان کشورهای همسایه افغانستان به آوردن صلح و بازسازی به گونه مشترک در این کشور متعهد است.

همزمان با این، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، تعامل سازنده جامعه جهانی با حاکمان کنونی افغانستان را یک نیاز ضروری می‌خواند..

رییس جمهور چین به روز جمعه در نشست “چین و آسیای مرکزی” در شهر شیان این کشور گفت: «ما باید صلح در منطقه را حفظ کنیم. چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای تقویت ظرفیت‌سازی آنان در زمینه اجرای قانون، امنیت و دفاع است. ما از نقش هماهنگ‌کننده خود در میان همسایگان افغانستان استفاده کرده و به طور مشترک صلح و بازسازی در افغانستان را ترویج خواهیم کرد.»

از سویی هم، نخست وزیر پاکستان روز گذشته در یک گفت‌وگو با رسانه ایرانی “ایرنا” گفته است که افغانستان صلح‌آمیز و باثبات به سود و رفاه منطقه است.

شهباز شریف افزوده که هراس‌افگنی هنوز هم جان مردم افغانستان را تهدید می‌کند و رویکرد جامعه جهانی باید متوازن و بربنیاد رسیدگی به اولویت‌های پیکار با هراس‌افگنی و ایجاد حکومت فراگیر باشد.

نخست وزیر پاکستان در این باره گفت: «جامعه جهانی باید در این مقطع حساس در کنار مردم افغانستان باشد. تعامل سازنده با هیات حاکمه موقت این کشور ضروری است. آنچه امروز مورد نیاز است یک رویکرد متوازن مبتنی بر سلسله مراتب اولویت‌ها برای جامعه بین‌المللی از جمله مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و ترویج حکومت فراگیر می‌باشد.»

عزیز معارج، آگاه مسایل سیاسی، گفت: «کشور چین به حیث کشور بزرگ و صنعتی، وقتی که با پاکستان در عرصه تولیدی و تجاری و پیشرفت کشورش قراردادهای بزرگ امضا می‌نماید در این صورت نیاز به افغانستان هم دارد.»

توریالی زازی، آگاه دیگر مسایل سیاسی، گفت: «خواست‌های مشروع که جهان از امارت اسلامی دارد و برای این‌ها نیز قابل قبول باشد، آن‌را بپذیرند. تا باشد که جهانیان آنان را به رسمیت بشناسند و هم‌چنان روابط دیپلوماتیک خود را با جهانیان محکم‌تر کنند.»

در همین حال، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید که خواهان همکاری و برداشتن گام‌های عملی کشورهای منطقه در برابر افغانستان است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، گفت: «ابراز نظرهای که افغانستان و ثبات افغانستان را کمک می‌کند ما از آن قدردانی می‌کنیم، ولی باید بگوییم که گام‌های عملی نیاز است و باید این کشورها گام‌های عملی بردارند ثبات و امنیت در افغانستان به عنوان یک دستاورد بسیار خوب است، این به سطح منطقه باید ستایش و‌ مورد حمایت صورت بگیرد.»

این در حالی‌ست که اخیرا وزارت خارجه قطر بر ایجاد یک مجرای سیاسی جهان با افغانستان سخن گفته و همکاری جهان را با افغانستان از بهر جلوگیری از بحران‌های تازه مهم خوانده است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x