چرا طالبان و پاکستان دیگر با یکدیگر مماشات و سازگاری ندارند؟

بلافاصله پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پاکستان از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارائه کنند و تحریم‌ها علیه مردم افغانستان را لغو کنند تا از یک بحران انسانی بالقوه جلوگیری شود.

اما خیلی چیزها در طول یک سال اخیر تغییر کرده است. پاکستان اکنون بر خنثی سازی تروریسم فرامرزی و جلوگیری از حضور هند در افغانستان متمرکز شده است.

حتی دولت موقت طالبان نیز نتوانسته نگرانی های سیاست خارجی پاکستان را کاهش دهد. از زمان به قدرت رسیدن طالبان، تعداد حملات تروریستی در پاکستان به میزان 56 درصد افزایش یافته است.

گروه های تروریستی مهم با حضور فعال در افغانستان، از جمله القاعده، تحریک طالبان پاکستان (TTP) و داعش شاخه خراسان به افزایش حضور خود در این کشور ادامه می دهند.

جلب نظر برای کسب مشروعیت بین المللی برای طالبان توسط پاکستان اکنون محتاطانه این کار را انجام می دهد. شادی ها در پی پیروزی طالبان اکنون جای خود را به حقیقت تلخی داده است که وضعیت امنیتی در حال تحول تحت حاکمیت طالبان به این معنی است که حملات تروریستی پاکستان به پایان نرسیده است.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، در سخنرانیی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتمبر گفت که با نگرانی های جامعه جهانی در مورد گروه های تروریستی فعال در افغانستان شریک است.

طالبان همچنین خواستار این هستند که نشان دهند به پاکستان وابسته نیستند، آنها درصدد این هستند تا روابط خود را با هند بهبود ببخشند. طالبان از هند می خواهد که تعامل خود را با افغانستان از طریق تجارت و از سرگیری کمک های بشردوستانه افزایش دهد و ابراز علاقه کرده است که از هند برای آموزش نیروهای افغان حمایت کند.

حمایت طالبان از پروژه بندر چابهار در ایران – که برای رقابت با بندر گوادر پاکستان توسعه یافته است – نمونه دیگری از این است که چگونه طالبان می خواهند منافع پاکستان را تضعیف کنند.

از آنجایی که اتحاد پاکستان با افغانستان برای اهداف سیاست خارجی آن حیاتی است، این روابطِ رو به وخامت، باید تغییر یابد. پاکستان باید بداند که طالبان کنونی، همان طالبانی نیستند که در گذشته با آن سروکار داشتند.

تنها راه پیش رو استفاده از قدرت نرم و دیپلماسی برای سوق دادن طالبان به سمتی است که نگرانی های امنیتی پاکستان کاهش یابد. پاکستان باید دولت طالبان را متقاعد کند که به طور جدی مسائل حقوق بشر مانند آموزش زنان را در نظر بگیرد تا به رسمیت شناخته شود.

باید طالبان را وادار به اقدام علیه تحریک طالبان پاکستان و کنترل فعالیت های تروریستی فرامرزی کند تا به کشورهای منطقه و جامعه جهانی نشان دهد که در سرکوب فعالیت های تروریستی جدی است.

(آسیا تایمز / 22 نومبر 2022)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x