کشورهای اسلامی کمترین کمک بشردوستانه را به افغانستان اختصاص داده‌اند!

سقوط دولت جمهوری و سلطه طالبان، عواقب دردناکی برای مردم افغانستان داشت. به دلیل اقتصاد مصرفی، اتکای بیش‌ازحد به کمک‌های خارجی و حضور طالبان در قدرت که مورد تحریم جهانی قرار دارند، باعث شد تا همه کمک‌های بین‌المللی به افغانستان یکباره قطع شوند.

سازمان ملل متحد با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان، خواهان ارسال کمک بشردوستانه کشورهای جهان به این کشور شد. با وجود تحریم‌های گسترده، جامعه جهانی بار دیگر میلیاردها دلار کمک به افغانستان را وعده دادند.

سهم کشورهای غربی در این کمک‌ها به‌شدت مشخص است. به‌طور مثال آمریکا و اتحادیه اروپا در یک‌سال گذشته هر کدام بیش از یک میلیارد دلار به افغانستان کمک کرده‌اند.
در این میان غایب بزرگ کمک به افغانستان، کشورهای اسلامی‌اند.

اما کمک‌های بشردوستانه کشورهای غربی در حال کاهش یافتن است و تنها نیمی از کمک درخواست شده سازمان ملل متحد برای مقابله با زمستان پیش رو دریافت شده است، زیرا کشورهای غربی تمرکزشان برای ارسال کمک‌ را به‌ اوکراین معطوف کرده‌اند. در این میان کشورهای اسلامی هیچ‌گونه توجه‌ای به افغانستان نمی‌کنند.

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به اوکراین ارسال می‌کند. این اعلام کمک عربستان سعودی اگرچه با استقبال نهادهای کمک‌رسان روبرو شد، اما در تضاد با ۱۱ میلیون دلاری است که پادشاهی قبله‌گاه مسلمانان جهان برای کمک‌ بشردوستانه به افغانستان در سال جاری متعهد شده بود.

کشورهای ثروتمند مسلمان دیگر نیز یا در فهرست ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان غایب‌‌اند، یا در پایین فهرست قرار گرفته‌اند. امارات متحده عربی در سال جاری تاکنون بیش از ۳۰۹ میلیون دالر در پاسخ به درخواست‌های بشردوستانه سازمان ملل به ۲۳ کشور کمک کرده است که از این میان ۱۷۱ میلیون دالر به اتیوپی و تنها ۱.۹ میلیون دالر به افغانستان اختصاص دارد.

کشور قطر که یکی از بالاترین نرخ سرانه تولید داخلی را دارد، در مجموع یک‌میلیون دلار به درخواست‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد کمک کرده است که از این میان ۵۰۰ هزار دلار آن مربوط به کامرون می‌شود. وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در دسامبر ۲۰۲۱ توافق کردند که برای بهتر شدن وضعیت اقتصادی افغانستان، یک صندوق ویژه برای کمک به این کشور در بانک توسعه اسلامی تشکیل بدهند. اما از دسامبر ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ این صندوق تنها مبلغی بیش از ۵۰۰ هزار دلار را به صلیب سرخ جهانی و هلال‌احمر کمک کرده است تا در افغانستان به مصرف برسد.

سخنگویان سازمان همکاری اسلامی و بانک توسعه آسیا به هیچ‌کدام از سوال‌ها در مورد تامین‌کنندگان بودجه صندوق پاسخ نداده‌اند. آغاز جنگ اوکراین تمرکز را از افغانستان به‌صورت کلی دور کرده است. سازمان ملل متحد برای کمک به اوکراین درخواست کمک ۴.۲۹ میلیارد دلاری کرده است. این مبلغ تنها ۲۰۰ میلیون دلار کمتر از کمکی است که سازمان ملل برای رفع مشکلات افغانستان درخواست کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، بودجه کمکی برای اوکراین در حدود ۶۸ درصد تکمیل‌ شده است، درحالی‌که افغانستان تاکنون ۴۵ درصد کمک‌ها را به دست آورده و ۵۵ درصد ریزش در کمک به افغانستان وجود دارد.

کشورهای قدرتمند چین و روسیه که هر دو عضو دائمی شورای امنیت‌اند نیز از سیستم سازمان ملل به‌عنوان یک سیستم ناکارآمد و دستکاری شده انتقاد کرده‌اند. درحالی‌که جنگ در اوکراین و سایر بحران‌های بشردوستانه در سراسر جهان ادامه دارد، ممکن است کشورهای کمتری تمایل داشته باشند به افغانستان کمک کنند، به‌ویژه با وجود بحران‌های اقتصادی داخلی در میان بسیاری از کمک‌کنندگان که زمان بیشتری به این کشور کمک کرده‌اند. وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شدت آشفته است و فقر به اندازه افزایش یافته، به‌طوری که مردم برای یک لقمه نان حاضرند فرزندانشان یا برخی از اعضای بدنشان را نیز بفروشند.

(ایندپندنت)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x