گفت‌وگوها در باره به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی

وزارت خارجه روسیه می‌گوید که ضمیر کابلوف نماینده ویژه این کشور برای افغانستان، در دیدار با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه، در باره به رسمیت شناختن امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی به ویژه از سوی روسیه گفت‌وگوهای انجام داده است.

بربنیاد بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه، ضمیر کابلوف در سفر اخیرش به کابل در مورد روابط دوجانبه، توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن و جلوگیری از قاچاق و افزایش مواد مخدر با مقام‌های کنونی حکومت سرپرست نیز گفت‌وگو کرده است.

در بخشی از بیانیه‌ای وزارت خارجه روسیه آمده است: «در این دیدار تمرکز قابل توجهی از سوی نماینده روسیه برای به رسمیت شناختن سیاسی و دیپلوماتیک حکومت فعلی افغانستان توسط جامعه جهانی صورت گرفت. در این دیدار همچنان بر تضمین ثبات و امنیت در کل منطقه تاکید صورت گرفت.»

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی به رسمیت شناختن حکومت سرپرست افغانستان را به سود اقتصاد و سیاست منطقه می‌داند.

آقای مجاهد در این باره چنین می‌گوید: «کشورها باید درک کنند که اعمال فشارها و قطع روابط و بعضی از فشارهای سیاسی نتیجه‌ای نمی‌دهد، بهتر است که از روی تعامل با افغان‌ها به پیش بیایند و هر کشوری که در این راستا پیش قدمی می‌کند و نزدیکی می‌کند قابل ستایش است.»

از سویی هم، شماری از آگاهان در باره به رسیمت شناخته شدن امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی دیدگاهای گونه‌گونه دارند.

رحمت‌الله بیژن‌پور، استاد دانشگاه گفت: «این‌ها بالای یک سری مسایل مهم مذاکره کردند و روسیه سیل می‌کند که با نشان دادن سرفربی مناسبات با روسیه طالبان را مشغول کند و اطمینان بدهد که روسیه در پی به رسمیت شناختن اونهاست.»

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی گفت: «روسیه در آینده نزدیک افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و اگر روسیه یگانه کشوری باشد که افغانستان را به رسمیت بشناسد بازهم مشکلات افغانستان حل نمی‌شود.»

این در حالی‌ست که با گذشت بیش از شانزده ماه از روی کارآمدن دوباره امارت اسلامی در کشور، هرچند برخی از کشورها دپیلماتان حکومت سرپرست را پذیرفتند و شماری از کشورهای دیگر نمایندگی‌های سیاسی شان را در افغانستان دوباره فعال ساختند، اما تا کنون هیچ کشوری امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x