از دادن آب به ایران دریغ نکنید!

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان، در تازه‌ترین مصاحبه خود با خبرگزاری صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران که روز سه‌شنبه، ۱۷ حوت، منتشر شد، از رهبران طالبان خواست که از دادن آب به ایران دریغ نکنند.

آقای کرزی به طالبان گفت بدون توجه به دیدگاه حکومت‌های افغانستان و ایران و ورای توافقات رسمی همسایگی دو ملت، نباید از دادن آب به ایران دریغ ورزند.

او افزود:«من در زمان ریاست جمهوری خود همواره به کابینه خود گفته بودم که ایران همسایه بزرگ ما است، در صورتی که ما آب بیش‌‎تر داشته باشیم و کشور همسایه ما دچار کم‌آبی شود و به آب نیاز داشته باشد، بدون توجه به هرگونه تفاهم‌نامه منعقد شده، باید به رسم همسایه‌داری آب بیشتر به ایران بدهیم.»   

حامد کرزی، روابط دولت‌های ایران و افغانستان را در سال‌های گذشته خوب توصیف کرد و افزود که دولت ایران، از هیچ کمکی به افغانستان دریغ نکرده است. حامد کرزی در دوره ریاست جمهوری‌اش چند بار متهم شد که از دولت ایران پول دریافت می‌کند. 

کرزی در مورد همکاری دولت ایران با افغانستان گفت: « در زمانی حکومت‌داری من، ایران تحت هرگونه شرایط در کنار افغانستان قرار داشت. پس از حمله یازده سپتامبر، افغانستان وضعیت عجیبی پیدا کرد، اما ایران در گام نخست با افغانستان همکار و همگام شد و برای بهبود زندگی مردم ما تلاش کرد و از هیچ کمکی دریغ نورزید.»

رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان، همچنین در مورد وضعیت کنونی آن کشور ابراز نگرانی کرد و گفت:«جنگ پایان یافت و برادرکشی نیست، اما به صلح و ثبات دلخواه که اتحاد ملی در آن نهفته باشد، نرسیده‌ایم و زمانی به صلح و ثبات پایدار می‌رسیم که هر افغان در تصمیم‌گیری‌های کشورش شریک باشد.»

او بار دیگر تاکید کرد که امیدوار است طالبان با رجوع به آرای مردم و اجرای اراده ملی از طریق برگزاری «لویه جرگه»، به قانون اساسی دلخواه و حکومت مورد قبول مردم افغانستان دست یابند. کرزی در گذشته نیز بارها از طالبان خواسته بود که برای به‌دست آوردن مشروعیت داخلی، به برگزاری «لویه جرگه» تن دهند، اما طالبان هرگز به گفته‌های او توجه نکردند.

رئیس‌جمهوری اسبق افغانستان در آن مصاحبه از مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و اختصاص بخشی از آن به قربانیان یازده سپتامبر از سوی آمریکا، نیز انتقاد کرد و آن را اقدامب نادرست و ناعادلانه خواند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x