جنگ‌ اوکراین و فراموشی افغانستان!

بحران انسانی در افغانستان دیگر اولویتی برای قدرت های غربی نیست، زیرا آنها سرگرم مقابله با جنگ اوکراین هستند. این وضعیت می‌تواند به گروه‌های تروریستی فراملیتی اجازه دهد تا در افغانستان دوباره بازسازی شوند!

بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان یک چالش امنیتی تاریخی برای جامعه بین‌المللی خوانده شد. یک بحران انسانی رخ داد و میلیون ها افغان در فقر فرو رفتند و اقتصاد کشور شروع به فروپاشی کرد!

قدرت های بزرگ جهانی برای مقابله با این وضعیت تلاش کردند و تلاش هایی برای تضمین ثبات افغانستان و تحت فشار قرار دادن طالبان صورت گرفت، اما اکنون پس از هفت ماه، افغانستان دیگر دغدغه اصلی قدرت های غربی نیست، زیرا آنها تمرکز خود را به حمله روسیه به اوکراین معطوف کرده اند!

ناظران می گویند که طالبان این مسئله را فرصتی برای اجرای سیاست های افراطی خود در کشور می دانند، زیرا می دانند که جامعه بین المللی در جای دیگری مشغول است!

تعداد کمی در غرب معتقد به یک تهدید امنیتی فوری از افغانستان هستند. از نظر آنها طالبان به دنبال به رسمیت شناخته شدن بین المللی و کمک های مالی هستند و بیشتر به رویکرد دیپلماتیک تمایل داشته اند تا استفاده از تاکتیک های خشونت آمیز. اما کارشناسان می گویند این آرامش سطحی ممکن است برای مدت طولانی دوام نیاورد!

اگر بحران بشردوستانه در افغانستان تشدید شود، حتی طالبان نیز نمی توانند اوضاع را مدیریت کنند، همانطور که حملات خشونت آمیز اخیر داعش نشان می دهد!

صلاح الدین لودین، کارشناس سیاسی در افغانستان به دویچه وله گفت که زندگی برای اکثر افغان ها بسیار دشوار شده است. او خاطرنشان کرد: “سازمان های بین المللی کمک رسانی کشور را ترک کرده اند. طالبان قادر به پرداخت معاش کارمندان دولت نیستند و بخش مراقبت های صحی عمومی در آشفتگی قرار دارد!”

سردار محمد رحمان اوغلی، سفیر پیشین افغانستان در اوکراین می گوید که جهان در حال فراموش کردن بحران افغانستان است. او با بیان اینکه حتی رسانه‌های بین‌المللی نیز بحران افغانستان را پوشش نمی‌دهند افزود که طالبان اکنون در اجرای سیاست‌های خود در این کشور آزاد هستند!

فرید امیری، یکی از مقامات پیشین دولت افغانستان نیز به دویچه وله گفت: “طالبان با تروریست های بین المللی ارتباط دارند. بازگشت آنها به قدرت باعث جسارت سازمان های جهادی در منطقه شده است. هر چه طالبان بیشتر در قدرت بمانند، حفظ ثبات در منطقه دشوارتر خواهد شد!”

امیری افزود: “قدرت های منطقه ای حمایت از نیروهای نیابتی را برای حفظ خشونت در مرزهای افغانستان آغاز خواهند کرد. اما این تنها یک راه حل کوتاه مدت برای درگیری افغانستان خواهد بود!”
(نیوز کلیک)
۲۰۲۲/۱۵/۰۳

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x