ذخایر ارزی افغانستان و حق مصرف

در اخبار آمده بود که بانک جهانی و صندوق امانی بازسازی افغانستان (ARTF) اجرای سه پروژه اضطراری را در افغانستان به ارزش ۷۹۳ میلیون تایید کردند.

آمدن پول به افغانستان و صرف پروژه های انکشافی-خدماتی امری بسیار خوب و ضروری است. نکته مهم و اساسی این است که این پول ها باید به درستی، بدون فساد و به صورت شفاف در پروژه ها و کارهایی که به نفع مردم است و هدف خودکفایی اقتصادی را در بر می گیرد، هزینه شود.

همه ما شاهد بوده‌ایم که در بیست سال گذشته، میلیاردها دالر به نام افغانستان هزینه شده است، اما نتیجه این است که جامعه افغانستان به اقتصادهای بیمار، خیریه، مصرف‌گرا، مافیایی معتاد شده است و رتبه اول در فساد در جهان را دارد.

امروز اگر افغانها با گرسنگی، فقر، بیکاری، بیماری، سوءتغذیه و فقر اقتصادی روبرو هستند، علت آن وجود اقتصاد جنایتکارانه زمان اشغال (دزدی، خشم، قاچاق، رشوه، اختلاس، اخاذی، دزدی و چپاول) است. به نام بازار آزاد که به عمد و عمد توسط اشغالگران و عوامل آنها اجرا شد و در این ۲۰ سال هیچ پروژه اساسی-مولد برای ارائه کار و تصرف و اشتغال رضایت بخش برای مردم تطبیق نشده است. و افغانستان تبدیل به بازاری کنترل نشده برای واردات و فروش کالاهای خارجی شود.

موضوع مهم دیگر توانایی، نظارت، کنترل و مسئولیت پذیری هزینه کردن است. اکنون که افغانستان دارای یک سیستم مستقل و متعهد است، صلاحیت و مدیریت مصارف باید کاملا در اختیار امارت اسلامی باشد و سازمان های غیردولتی خارجی باشد، بانک جهانی و سایر موسسات باید فقط روی بخش تخنیکی، برنامه ریزی و مهارت تمرکز کنند.

گفته می شود که پول بانک جهانی که برای برخی پروژه ها در نظر گرفته شده است، بخشی از دارایی های افغانستان است که توسط ایالات متحده مسدود شده است. این بدان معناست که دارایی ملی خود ماست، بنابراین قدرت مصرف آن باید با دولت افغانستان باشد نه با بانک جهانی یا سازمان های غیردولتی که روابط نزدیک با دولت ایالات متحده دارند.

در سطح ملی، حاکمیت ملی بیش از هر کس دیگری اولویت و ضرورت مصرف دارایی های ملی را می داند نه بانک ها و موسسات خارجی. بنابراین تعیین، ارزیابی، اجرا و مدیریت پروژه های فوری، ضروری، کوتاه مدت و بلند مدت باید توسط امارت اسلامی تصمیم گیری شود.

استقلال ملی ما محدود به استقلال سیاسی نیست، بلکه با استقلال اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی تکمیل می‌شود و باید با رهبری ملی، ظرفیت داخلی و مدیریت آن اجرا شود.

افغانستان به تازگی از بلای ۴۰ سال جنگ تحمیلی رهایی یافته است و طبیعی است که جنگ سالاران به غیر از تلفات انسانی به دیگر جنبه های زندگی ما نیز آسیب وارد کرده و خسارات زیادی را از خود به جای گذاشته اند.

ما تجربه مداخله به نام کمک را داریم تا جایی که باعث رنج و فاجعه انسانی برای مردم افغانستان شده است. بنابراین، تجارب تلخ و دردناک نباید تکرار شود و سایر کشورها، سازمان ها و نهادها از جمله بانک جهانی با احترام به استقلال کامل افغانستان با رهبری سیاسی مردم افغانستان تعامل و اقدامات واقع بینانه داشته باشند.
(طلوع افغان)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x