طالبان به جهانیان نزدیک میشوند؟

به گزارش رسانه ها، اتحادیه اروپا در دیدار با طالبان در اسلو پایتخت ناروی خواسته های خود را به صراحت به طالبان اعلام کرد و نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان خواستار افتتاح مدارس دخترانه و پسرانه در سال تحصیلی جدید شد. علاوه بر این، از سرگیری کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان مشروط به احترام به حقوق بشر در افغانستان مرتبط شد.

روزنامه زمانه نوشت، پس از سه روز گفتگو با طالبان اسلامگرا در اسلو پایتخت ناروی، توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان در توییتی گفت: مکاتب متوسط و عالی باید بر روی پسران و دختران در سال تعلیمی جدید در ماه مارچ باز شوند. 

از ابتدای به قدرت رسیدن طالبان نشست ناروی مهمترین نشست برگزار شده برای طالبان بود.در این سفر، هیئت ۱۵ نفری طالبان ابتدا با تعدادی از افغان ها (زن و مرد) دعوت شده از سوی ناروی به عنوان نمایندگان جامعه مدنی افغانستان ملاقات کرد. در روزهای بعد مذاکراتی با دیپلمات های فرانسوی، انگلیسی و ناروی انجام شد، اما هیچ ملاقاتی با دیپلمات های آمریکایی تایید نشد.

یوناس گهر استوری، نخست وزیر نروژ در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، این مذاکرات را “جدی” و “صادقانه” خواند. او گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم دختران در ماه مارس به مدرسه بروند، از جمله دختران بالای 12 سال. غرب همچنین می خواهد به افراد نیازمند در افغانستان «دسترسی بشردوستانه» بدهد.

واضح است که کمک های اتحادیه اروپا با رعایت حقوق بشر در افغانستان مرتبط است. اما قبل از سفر یک هیئت ۱۵ نفری طالبان به نروژ، دولت موقت طالبان اعلام کرده بود که به زودی دانشگاه های کشور را به روی زنان و مردان باز می کند و در سال تحصیلی جدید، برای دختران و پسران باز می شود.

اگر به سخنان سخنگوی طالبان و خواسته های اتحادیه اروپا نگاهی بیندازیم، به نظر می رسد که طالبان با در نظر گرفتن نیازهای داخلی کشور و فشار رسمی اتحادیه اروپا، قبلاً طالبان به میل خود با شرایط پیشنهادی اتحادیه اروپا موافقت کرده اند.

طالبان می گویند که به تدریج برای ایجاد شرایط برای برابری حقوق زن و مرد در جامعه گام برخواهند داشت، اما به تبلیغ و تبیین محدودیت هایی که قرآن و اسلام در جامعه برای زنان دارد، ادامه خواهند داد.

(نن تکی آسیا)
۲۰۲۲/۲۹/۰۱

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x