سیگار: افغانستان هنوز هم بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است

سیگار یا اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان می گوید که افغانستان هنوز هم بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است. در یک گزارش سیگار بربنیاد یافته های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل آمده است که افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد تقاضای بازار‌های مواد مخدر جهان را تامین کرده است.

سیگار می گوید که دولت ایالات متحده به پشتیبانی از تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ادامه می دهد. سیزده ماه پیش، رهبر طالبان در فرمانی کشت خشخاش، تولید، مصرف و قاچاق مواد مخدر را در افغانستان ممنوع اعلام کرد و طالبان نیز بارها مبارزه شان را در برابر کشت خشخاش و تولید مواد مخدر هم‌چون یک دست آورد مهم یاد کرده اند، اما یافته های گزارش تازه سیگر در این باره، برخلاف گفته های طالبان را ثابت می کند.

سیگار یا اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان می گوید که افغانستان زیر حاکمیت طالبان هنوز هم بزرگ‌ترین فراهم کننده مواد مخدر در بازار‌های جهانی است. در بخشی از گزارش سیگار آمده است: «افغانستان از گذشته بزرگ ترین تامین کننده مواد افیونی در جهان بوده است که این جایگاه افغانستان در زمان حاکمیت طالبان نیز بدون تغییر مانده است.»

عبدالستار حسینی عضو پیشین مجلس نماینده گان گفت: «طالبان عامل اصلی کشت، ترانزیت و قاچاق مواد مخدر در طی ۲۸ سال در افغانستان بوده اند و تنها چیزی که در این اواخر در فرامین طالبان به وجود آمده است، بازار کشت مواد مخدر را از مردم عوام و زارع گرفته اند و همه‌اش را مربوط طالبان ساخته اند و طالبان هم از ولسوالان، قواماندان‌ها، والیان تا سطح وزیران و رهبران شان قرار اطلاعات ما مقدار هنگفت مواد مخدر را برای خود شان ذخیره کرده اند.»

در گزارش اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان آمده است که بر بنیاد اطلاعات دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، افغانستان در سال ۲۰۲۲ میلادی ۸۰ درصد تقاضای مواد مخدر جهان را تامین کرده است. طالبان در کار مبارزه در برابر کشت خشخاش، خواهان به دست آوردن کمک‌های جامعه جهانی شده اند. در گزارش سیگار آمده است که دولت امریکا به پشتیبانی از تلاش‌های مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ادامه می دهد.

افغانستان در دو دهه گذشته بزرگ ترین تولید کننده تریاک در جهان بوده است و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد گفته است که تولید ناخالص مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان از ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دالر بوده است. یافته‌های دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم ملل متحد نشان می دهند که بیشترین مقدار مواد مخدر افغانستان در سه ولایت؛ کندهار، هلمند و زابل، که پایگاه‌های بومی طالبان اند، تولید می شود.

(آمو /۲۴ می ۲۰۲۳)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x