اتفاق قریب الوقوع: ایالات متحده آماده ترک پایگاه عظیم افغانستان پس از نزدیک به 20 سال!

نزدیک به 20 سال، میدان هوایی بگرام قلب قدرت نظامی امریکا در افغانستان بود، یک شهرک کوچک در پشت نرده ها و دیوارهای صوتی که با ماشین فقط یک ساعت تا کابل فاصله دارد!

فقط در طی چند روز، اخرین سربازان امریکایی بگرام را ترک خواهند کرد. آنها آنچه را که احتمالا همه به این پایگاه متصل هستند، اعم از امریکایی یا افغان ترک خواهند کرد!

اندرو واتکینز تحلیلگر ارشد افغانستان در موسسه بحران بین الملل مستقر در بروکسل گفت: “بگرام به چنان استقرار عظیم نظامی تبدیل شد که مانند چند پایگاه دیگر در افغانستان و حتی عراق، نماد عبارت “خیزش ماموریت” شد!

فرماندهی مرکزی ایالات متحده هفته گذشته گفت كه 50 درصد از پروسه جمع آوری در بگرام به پایان رسیده است و بقیه مراحل سریع پیش می رود!

ارتش افغانستان پس از آن بگرام را به عنوان بخشی از جنگ خود علیه طالبان و در برابر فوران هرج و مرج در اختیار خواهد گرفت!

بیل روجیو عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها گفت: “بسته شدن بگرام یک پیروزی بزرگ نمادین و استراتژیک برای طالبان است. اگر طالبان بتوانند این پایگاه را تحت کنترل خود قرار دهند، این امر برای سال ها تبلیغاتی ضد امریکایی خواهد بود!”

این پایگاه عظیم دارای دو پایگاه امنیتی است. گلوبال سکیوریتی یک اندیشکده امنیتی می گوید بگرام شامل سه آشیانه بزرگ، یک برج کنترل و تعداد زیادی ساختمان پشتیبانی می باشد. این پایگاه دارای یک شفاخانه 50 تختخوابی با مرکز تروما، سه اتاق عمل و یک کلینیک دندانپزشکی مدرن است!

همچنین مراکز تناسب اندام و رستوران های فست فود نیز وجود دارد. بخش دیگر زندانی را در خود جای داده است که در بین افغانها بدنام بوده و در بین آنها ترس ایجاد کرده است!

جاناتان شرودن از سازمان تحقیق و تجزیه و تحلیل سی ان ای مستقر در ایالات متحده تخمین می زند که بیش از یکصد هزار نفر طی دو دهه گذشته زمان قابل توجهی را در بگرام گذرانده اند!

امریکایی ها مقداری سلاح و مواد دیگر به ارتش افغانستان داده اند. آنها هر چیزی را که تحویل افغان ها نمی دهند تخریب می کنند و به فروشندگان اسقاطی اطراف بگرام می فروشند. مقامات امریکایی می گویند باید اطمینان حاصل کنند که هیچ چیز قابل استفاده ای هرگز به دست طالبان نمی افتد!

روجیو می گوید وضعیت زندان یک نگرانی عمده است و خاطرنشان کرد که بسیاری از زندانیان آن رهبران طالبان شناخته شده یا اعضای گروه های جنگ طلب از جمله القاعده و داعش هستند. اعتقاد بر این است که حدود 7 هزار زندانی هنوز در زندان هستند!

روجیو گفت: “اگر پایگاه سقوط کند و زندانیان فرار کنند، این بازداشت شدگان می توانند صفوف گروه های تروریستی را تقویت کنند!”
ان بی سی فلورایدا
۲۰۲۱/۲۹/۶

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x