راه حل بحران آوارگی و مهاجرت افغان‌ها چیست؟

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (OCHA) اعلان کرد که افغانستان از نظر تعداد بیجاشدگان داخلی دومین کشور در جهان است. اوچا یادآور شد که برای رسیدگی به خانواده های بی خانمان به 227 میلیون دالر نیاز داریم.

همچنین این نهاد بین المللی می گوید که افغانستان دومین کشور با بیشترین تعداد خانواده های آواره است و نزدیک به یک سوم خانواده ها در افغانستان سرپناه کافی برای زندگی ندارند.

بر اساس یک گزارش این بنیاد، افغانستان تقریباً 6.3 میلیون بیجاشده داخلی دارد که با بیجاشدگی طولانی مدت مواجه هستند. در حال حاضر، از هر هفت افغان، یک نفر با بیجاشدگی مزمن مواجه است و بسیاری از آنها بیش از یک دهه است که آواره شده اند.

این بیشترین تعداد آوارگان داخلی در جنوب آسیا و دومین در جهان است. افغانستان به دلیل درگیری های طولانی مدت به یکی از بزرگترین مراکز آوارگان در جهان تبدیل شده است.

بسیاری از هموطنان ما بی خانمان و دور از خانه و کاشانه خود هستند. نبود امنیت یکی از دلایل اصلی این جابجایی است. دلیل دیگر این جابجایی خشکسالی مداوم در افغانستان است.

تغییرات اقلیمی و کمبود بارندگی مشکلات زیادی را در کشاورزی ایجاد کرده و همین امر باعث مهاجرت این گروه شده است. بیکاری و فقر نیز هموطنان را مجبور به کوچ کرده و مردم به امید زندگی بهتر راه مهاجرت را در پیش گرفتند.

علاوه بر آوارگی داخلی، افغان ها با مهاجرت به خارج نیز مواجه هستند. این روند در زمان حضور طالبان در کابل به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. امروزه علاوه بر بحران آوارگی داخلی، میلیون ها بیجا شده در خارج از افغانستان نیز با چالش های زیادی از جمله اخراج مواجه هستند.

حضور چشمگیر شهروندان در کشورهای همسایه باعث شده است که دولت های آنها این حجم از پناهجویان را تحمل نکنند و تصمیم به اخراج آنها بگیرند. دولت افغانستان و همچنین سازمان ملل باید برنامه های فوری و بلندمدت را در این زمینه در نظر بگیرند تا از پیامدهای منفی این پدیده جلوگیری شود.

مهمترین راه حل برای حل مشکل مهاجرت و آوارگی مردم افغانستان، انتخاب یک سیاست معقول از سوی اداره طالبان است.

این گروه به عنوان حاکمان فعلی افغانستان می توانند سیاستی را انتخاب کند که در آن منافع ملی و بین المللی در نظر گرفته شود و مردم زیر سایه دیگران را به بازگشت به افغانستان تشویق کنند و پس از آن جامعه جهانی نیز باید این گروه را به رسمیت بشناسد و فضایی را برای تعامل در زمینه های مختلف ایجاد کند؛ در غیر این صورت مردم ما در داخل و خارج کشور با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

منبع: آژانس خبری معمار

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x