ملل متحد: ۷۰۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیه در افغانستان به تداوی دسترسی ندارند

سازمان جهانی صحت با اشاره به کاهش بودجه کمک‌های بشری در افغانستان، گفته است که در حال حاضر کم از کم، ۷۰۰هزار کودک مبتلا به سوتغذیۀ در این کشور به تداوی حیاتی دسترسی ندارند و این بیماری از کودکان قربانی می‌گیرد.

این سازمان با نشر گزارشی گفته است که تنها در ماه گذشته میلادی ۲۷هزار و ۶۰۰ کودک مبتلا به سوتغذیه باید در شفاخانه‌ها بستری شده و تحت معالجه قرار می‌گرفتند.

پیش از این، سازمان جهانی صحت گفته بود که رقم کودکان مبتلا به سوتغذیه در افغانستان به ۲.۹ میلیون نفر رسیده و از میان، ۸۵۰هزار آن به سوتغذیۀ شدید مبتلا اند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان که بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک‌های بشری نیاز دارند. به گفتۀ این سازمان، ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و از این میان، ۲.۹ میلیون نفر سطح بلند گرسنگی را تجربه می‌کنند.

در گزارش آمده که با تشدید بحران بشری در افغانستان، در حال حاضر حدود ۶.۳ میلیون نفر بیجا شدۀ داخلی وجود دارد و آنان در وضعیت ناگوار به سر می‌برند. سازمان جهانی صحت با اشاره به اخراج هزاران مهاجر افغان از پاکستان گفته است که برگشت آنان روند کمک‌رسانی به نیازمندان را تحت فشار قرار داده است.

سازمان جهانی صحت افزوده است: ” برنامه پاسخگویی به نیازمندان در سال ۲۰۲۴ با کاهش زیاد بودجه مواجه است و تنها ۷۵۵ میلیون دالر که حدود ۲۵ درصد کل بودجه را تشکیل می‌دهد، به دست آمده است. این در حالی است که ۲۳.۷ میلیون نفر در این کشور [افغانستان] به کمک‌های بشری نیاز دارند.”

به گفتۀ این سازمان، به دلیل مشکلات در سیستم صحت و دسترسی نابرابر مردم به خدمات صحی، به ویژه در مناطق روستایی، افغانستان با تهدیدات بیشتری در این راستا مواجه است.

در این گزارش آمده است: “گسترش بیماری‌های ساری، مشکلات روحی و عصبی، سوتغذیه و بیماری‌های غیرساری، میزان مرگ و میر را به گونۀ قابل توجهی افزایش داده است.” در این گزارش به تاثیرات منفی بیماری‎‌های چون، اسهالات، سرخکان، پولیو، کانگو یا تب دنگی، کووید۱۹، سیاه سرفه و ملاریا نیز اشاره شده است.

سازمان جهانی صحت با ابراز نگرانی گفته است که با نزدیک شدن فصل زمستان و افزایش سرما در نقاط دوردست این کشور، مشکلات صحی به ویژه بیماری‌های طرق تنفسی در میان بزرگسالان و کودکان بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که در تازه‌ترین مورد، برنامه جهانی غذا گفت که تنها در ماه سپتمبر امسال، برای ۳.۲ میلیون نفر کمک‌های غذایی و معیشتی را فراهم کرده است.

این ادارۀ ملل متحد همچنان برای ۱.۳ میلیون نفر کمک‌های فوری توزیع کرده که از این میان، ۴۲ درصد این کمک‌ها پول نقد بوده است. به گفتۀ ملل متحد کمک‌های نقدی در انتخاب نحوۀ دریافت مواد غذایی به خانواده‌ها کمک بیشتر می‌کند.

بر اساس این گزارش، ملل متحد در جریان ماه گذشته میلادی، برای ۵۲۳ هزار و ۲۳۰ کودک، زنان حامله و مادران شیرده که از بیماری سوتغذیۀ در افغانستان رنج می‌برند، غذای ویژه مغذی فراهم کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x