کاظمی قمی: بهبود اقتصاد افغانستان بر کشورهای منطقه تاثیر مثبت دارد

حسن کاظمی قمی سفیر ایران در افغانستان عصر جمعه درحاشیه نخستین نمایشگاه بین‌المللی “صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی” در مشهد افزود: کشورهای آسیای میانه و افغانستان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران علاقه مند هستند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه کابل طی هفته گذشته گفت: بخش های بزرگ خصوصی کشور ایران در نمایشگاه کابل شرکت داشتند که نشان دهنده اراده قوی جمهوری اسلامی برای همراهی مردم افغانستان است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: به نقش بخش خصوصی در تحقق اهداف اقتصادی بسیار خوشبین هستیم و اولویت دولتمردان این است که به بخش خصوصی کمک کنند تا ماموریت های خود را به خوبی انجام دهد.

کاظمی قمی اظهارداشت: وجود نمایشگاه ها و نشست های اقتصادی با محوریت بخش خصوصی در ایران، افغانستان و بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی نشان دهنده علاقمندی این کشور ها به توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری است که دارای منافع مشترک هستند.

وی افزود: تمامی این کشور ها اعتقاد دارند که سازندگی، توسعه و پیشرفت منطقه باید به دست خودشان صورت گیرد و این اتفاق نشان دهنده ظرفیت خوب همکاری بین کشورها است.

کاظمی قمی اظهار داشت: در کشورمان با توجه به تجربیات خوبی که در حوزه سازندگی پس از جنگ شروع شد، سیاست کشورمبتنی بر کمک به ثبات و امنیت و سازندگی دیگر کشورها استوار گردید لذا نقش جدی برای مشارکت در بازسازی و سازندگی کشور هایی مانند افغانستان وجود دارد.

وی ادامه داد: در ولایت خراسان رضوی ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در حوزه اقتصادی وجود دارد که وجود بخش خصوصی در تمامی بخش های اقتصادی مثل صنعت کشاورزی، خدمات و دیگر حوزه ها باعث به وجود آمدن شرایطی خواهد شد که بتوان سیاست های توسعه همکاری اقتصادی کشور را از رهگذربخش خصوصی تقویت کنیم.

کاظمی قمی در خصوص در طرح توسعه بندر چابهار گفت: این شهر به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، محل اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب را در عرصه جهانی دارد و باید شرایطی در چابهار فراهم شود تا بتوان از رهگذر آن کریدور ترانزیت شمال به جنوب و شرق به غرب را محقق سازیم.

وی افزود: در حال حاضر موضوع های عنوان شده در طرح کلان چابهار نیازمند جذب سرمایه های بزرگ است و ما در تلاش هستیم تا بتوانیم با تسهیل شرایط و رفع موانع، کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان که علاقمند به سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ ایران هستند را جذب کنیم.

کاظمی قمی تصریح کرد: همانطور که گفته شد مسیر ایران و افغانستان می تواند با توسعه چابهار، کریدور ترانزیت منطقه شمال به جنوب و شرق به غرب را ایجاد کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که امروز با تحولاتی که در منطقه به ویژه پس از بحران اوکراین ایجاد شده، نزدیک به ۲۰۰ میلیون تن کالا برای ترانزیت وجود دارد و با توجه به موقعیت خوبی که ایران دارا است می تواند با ایجاد کریدور ترانزیت نقش اساسی خود را در حوزه انتقال کالا های ترانزیت ایفا خواهد کرد.

نخستین نمایشگاه بین‌المللی “صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی” یکم آبان ماه در محل دائمی مایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار کرد و امروز جمعه نیز خاتمه یافت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برخی از احزاب و گروه ها به جای اینکه از خود محافظت کنند، مشکلات خود را حل کنند و اقتصاد خود را بهبود بخشند، به دیگران مشوره میدهند، نگران ما هستند و دنیا را از ما می ترسانند. به آنها باید گفت به جای نصیحت کردن، مشکلات داخلی خود را حل کنند و اول غم خودشان را بخورند. افغان ها...
مشکلات و خطراتی را که او (آصف درانی) به افغانستان نسبت داد، در واقع امکان همه اینها از پاکستان دیده می شود. افغانستان اکنون یک کشور امن و با ثبات است که به جای اتکا به قرضه ها و کمک های کشورهای خارجی، با استفاده از منابع خود برای خودکفایی اقتصادی تلاش می کند.
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x