احتمال وقوع قحطی در افغانستان به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر رسیده است

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، روز پنجشنبه (۱۳ آپریل)‌، هشدار داد که در صورت تامین نشدن بودجه برای کمک‌ به نیازمندان، احتمال وقوع قحطی در افغانستان به بالاترین حد در ۲۵ سال اخیر خواهد رسید.

اوچا در گزارش خود نوشت که در سال ۲۰۲۳ به ۴.۶ میلیارد دالر بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نیاز است، اما تا پایان سه ماه نخست این سال، تنها ۲۵۰ میلیون دالر، کمی بیشتر از ۵.۴ درصد از کل بودجه موردنیاز را دریافت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که نهادهای امدادرسان با کمبود بودجه در افغانستان مواجه‌اند و به همین دلیل میزان کمک‌ها را کاهش داده‌اند.

در گزارش اوچا ذکر شده است: «‌برنامه جهانی غذا در ۲۰ مارچ اعلام کرد که با بودجه فعلی، آن‌ها فقط می‌توانند به چهار میلیون نفر از ۱۳ میلیون نیازمند، کمک‌های غذایی ارائه کنند. این بدان معناست که ۹ میلیون افغان آسیب‌پذیر و گرسنه کمک غذایی دریافت نخواهند کرد.»

براساس گزارش اوچا، نزدیک به ۲۰ میلیون شهروند افغانستان با گرسنگی شدید مواجه‌اند و از این میان شش میلیون نفر در یک قدمی قحطی قرار دارند و بنابراین، شمار افرادی که در افغانستان با قحطی احتمالی مواجه‌اند، بالاترین سطح در جهان است.

در این گزارش آمده است: «سطح سوءتغذیه حاد و متوسط نیز افزایش یافته است و تخمین زده می‌شود که سال جاری حدود چهار میلیون کودک، مادر باردار و شیرده به سوءتغذیه حاد دچار شوند.»

اوچا امیدوار است که با تامین بودجه سازمان ملل متحد برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، روند توزیع کمک‌های بشردوستانه گسترش پیدا کند: «نهادهای امدادرسان از جامعه جهانی خواسته‌اند که فورا کمک‌های مالی بشردوستانه را تامین کنند و نیازهای اساسی آسیب‌پذیرترین مردم افغانستان را در اولویت قرار دهند. کمک‌های بشردوستانه آخرین راه نجات برای میلیون‌ها نفر در افغانستان است.»

اوچا با ابراز نگرانی از کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، گفته است که خانواده‌های روستایی ذخایر غذایی‌شان را قبل از برداشت مزارع به پایان رسانده‌اند.

گزارش اوچا نشان می‌دهد که نهادهای امدادرسان در سال ۲۰۲۲، برای بیش از ۲۶ میلیون شهروند افغان کمک ارسال کرده‌اند.

با سقوط حکومت افغانستان در اگست ۲۰۲۱ و تسلط طالبان، بخش عمده‌ای از کمک‌های جامعه جهانی به این کشور لغو شد و روزبه‌روز میزان فقر در میان شهروندان افغان گسترش پیدا کرد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x