اظهارات تازه‌ی نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان درباره مهاجران دارای مدرک

انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان می‌گوید که تا اکنون هیچ مهاجر افغان دارای مدرک قانونی را از این کشور اخراج نکرده‌اند.

آقای کاکر در یک نشست خبری می‌افزاید که از میان پنج میلیون مهاجر افغان در پاکستان، یک اعشاریه هفت میلیون آن از سوی کمیشنری سازمان پناهندگان ملل متحد راجستر شده‌اند که هیچ یک از آنان از پاکستان تا اکنون اخراج نشده‌اند.

نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان در این باره گفت: «تفاهم‌نامه‌ی که ما با سازمان پناهندگان ملل متحد به امضا رساندیم یک تن از آن مهاجران راجسترشده را هم از پاکستان که در طول پنجاه سال این‌جا بودند را اخراج نکرده‌ایم. در کنار آنان کسانی بدون‌ثبت هستند؛ وقتی مهاجران ثبت می‌گردند، برای آنان یک مجوز و بنیاد قانونی صادر می‌گردد. این صدها هزار تن که اسناد قانونی نداشتند، پی‌هم برای‌شان گفتیم که نزد ما چالش‌های سیاسی، اجتماعی، جرایم و تروریزم است و از آنان خواستم تا به کشور شان بازگردند و ما کدام جبر را با آنان انجام نداده‌ایم.»

انوارالحق کاکر می‌افزاید که هیچ مسوولیتی در برابر مهاجران افغان ندارند و برای آنان شهروندان پاکستانی در اولویت قرار دارد.

او بار دیگر تاکید می‌ورزد کسانی که می‌خواهند به پاکستان بیایند باید از راه قانونی وارد این کشور شوند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی از حکومت موقت پاکستان می‌خواهد تا در برابر مهاجران از رویه نیک کار بگیرد.

آقای مجاهد گفت: «مهاجرین به هر نوع و عنوان که باشد باید با آن‌ها برخورد قانونی صورت بگیرد و برخورد انسانی صورت بگیرد.»

هم‌زمان، برخی از مهاجران که مهلت مدارک شان رو به پایان است، از آینده‌ی نامعلوم شان در پاکستان نگرانی دارند.

ملک خان شنواری، مهاجر افغان در پاکستان گفت: «این‌جا که تعداد از افغان‌ها باقی مانده‌اند همراه شان کارت وجود ندارد که از سوی یوان‌اچ‌سی‌آر برای شان یک کارت داده شده بود آن‌هم همرای شان نیست یا گم شده است و خواهان توجه این نهاد به مهاجران هستند.»

جاوید ابرار، مهاجر افغان در پاکستان گفت: «پس از اخراج مهاجران افغان حالا افغان‌های که سند قانونی برای زندگی‌کردن در پاکستان را دارند و وقت آن کم مانده است نگران آینده شان هستند.»

با این حال، دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست بین‌المللی مهاجرت، از وضعیت بد مهاجران به دلیل جنگ و خشک‌سالی در جهان به شمول افغانستان نگرانی کرده است.

انتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: «این نشست هم‌زمان است با پایان سالِ مملو از درگیری، تقسیمات سیاسی جنگ و بحران‌های اقلیمی. سالِ که در آن تعداد زیادی از مردم بخاطر ناامنی و خشونت‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. ما این همه را از سوریه تا افغانستان، یمن، میانمار و اخیرا غزه شاهد هستیم.»

این در حالی‌ست که خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان نیز در دیدار با کاردار ایتالیا برای افغانستان، درباره‌ی چالش‌های مهاجران افغان در پاکستان، ایران و ترکیه و اخراج اجباری آنان گفت‌وگو کرده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x