افزایش همکاری کابل – تاشکند در بخش‌های حمل‌ونقل و بازرگانی

هیات ازبیکستانی در دیدار با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رییس‌الوزرا گفته است که میزان همکاری‌های حمل‌ونقل و داد و ستد بازرگانی کابل – تاشکند هفت برابر افزایش یافته است.

این هیات که روز گذشته (یک‌شنبه) به کابل رسید، با برخی مقام‌های امارت اسلامی به‌شمول سرپرست وزارت صنعت و تجارت، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی و سرپرست‌وزیر معادن و پترولیم نیز دیدارهای داشته است.

این هیات در دیدار با معاون سیاسی ریاست‌الوزرا در باره هدف سفر به کابل گفته است که گسترش روابط بازرگانی افغانستان و ازبیکستان، آغاز کارهای عملی توافق‌نامه‌های انجام شده، سرمایه‌گذاری جدید سکتور خصوصی و حکومت ازبیکستان در افغانستان و امضای توافق‌نامه‌های جدید از اهداف سفر به کابل اند.

این هیات در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پترولیم هم‌چنان بر سرمایه‌گذاری روی معادن به‌ویژه زغال سنگ، تولید برق و تولید سمنت گفت‌وگو کرده است.

همایون افغان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم به طلوع‌نیوز گفت: «در ترکیب این هیات که رییس کمپنی معادن ازبیکستان هم است، این‌ها در باره سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن و اکتشاف نفت و گاز و پروسس آن به گونه معیاری و ایجاد کارخانه‌ها هم گفت‌وگو کرده‌اند.»

وزیر ترانسپورت ازبیکستان در دیدار با سرپرست وزارت‌های ترانسپورت و هوانوردی و صنعت و تجارت در باره کاهش هزینه‌های حمل و نقل میان دو کشور، خدمات ۲۴ ساعته در بندر حیرتان، تسهیل صدور ویزا برای راننده‌های افغان و اجرای پروژه افغان – ترانس گفت‌وگو کرده است. هم‌چنان هیات ازبیکستانی از نمایش‌گاه ملی و بین‌المللی هفته صنعت در کابل نیز دیدار کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت: «همچنان محترم نورالدین عزیزی افزود که از این‌که تولیدات دو کشور تقریبا مشابه می‌باشد؛ فلهذا نیاز است تا روی جستجوی بازارهای جدید در آسیای مرکزی، جنوب آسیا و سایر کشورها کار صورت بگیرد.»

در سوی دیگر اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، آمدن هیاتی از ازبیکستان را در گسترش روابط بازرگانی، ترانزیتی و جلب سرمایه‌گذاری‌ها در کشور مهم می‌داند.

محمد یونس مومند معاون اول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور گفت: «ازبیکستان یکی از همسایه‌های بسیار نیک و برای ما هم راه ترانزیتی صادرات و هم راه ترانزیتی واردات است، هم به چین و هم به روسیه یک راه خوب ترانزیت است.»

پیش از این نیز نماینده‌های کشورهای منطقه به‌شمول ازبیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و پاکستان به افغانستان آمده و در باره توسعه تجارت و ترانزیت با مقام‌های امارت اسلامی گفت‌وگو داشته‌اند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x