اوچا: تنها ۵ درصد بودجه درخواستی ۲۰۲۳ برای افغانستان را دریافت کردیم

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل یا اوچا می‌گوید با وجود بحران شدید بشری در افغانستان، تنها ۵ درصد پول درخواستی برای کمک به افغانستان در سال ۲۰۲۳ را دریافت کرده است.

اوچا در تویترش آمار داده است که بیش از ۲۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند که ۲۳ درصد این رقم زنان، ۵۴ درصد کودکان و ۸.۳ درصد آن افراد معلول، استند.

اوچا در این باره گفته است: «با این‌که افغانستان بزرگ‌ترین و شدیدترین بحران بشردوستانه در جهان را دارد، ما تنها پنج درصد از درخواست سال ۲۰۲۳ را دریافت کرده‌ایم که این به کمترین کمک هزینه مالی در سطح جهان تبدیل شده است. بدون منابع فوری، میلیون‌ها تن در افغانستان در خطر از دست دادن کمک‌های نجات‌بخش استند.»

آذرخش حافظی، آگاه مسایل اقتصادی، به طلوع‌نیوز گفت: «اولویت‌های شان هر روز تغییر می‌کند. یک حادثه جدید می‌شود. بر این اساس به کشور ما لازم است که تا به پای خود ایستاد شود، چه از منابع طبیعی و چه از منابع انسانی استفاده بهینه کند.»

از سویی‌هم، دیوید بیسلی، مدیر اجرایی سازمان جهانی خوراک، در گفت‌وگو با “سی‌ان‌ان” گفته است که به علت کمبود پول، شش میلیون تن در افغانستان در آستانه قحطی قرار دارند.

دیوید بیسلی به سی‌ان‌ان گفت: «اکنون به دلیل کمبود پول، ملت افغانستان که متشکل از ۴۲ میلیون تن است، ۲۰ میلیون آنان با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند و از این میان ۶ میلیون آنان در آستانه قحطی قرار دارند. ما در چند روز گذشته خواربار نزدیک به ۴ میلیون تن را به نصف کاهش دادیم و احتمال دارد که خواربار ۹ میلیون تن دیگر را نیز کاهش بدهیم چرا که با کمبود پول روبه‌رو هستیم.»

عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، می‌گوید که هنوز هم بسیاری از شهروندان افغانستان به کمک‌های بشری نیاز دارند و به همین علت، این وزارت از نهادهای مددرسان خواهان کمک‌های بیش‌تر شده است.

عبداللطیف نظری در این باره گفت: «تقاضای ما از جامعه بین‌المللی، نهادهای مددرسان این است که کمک‌های خود را به مردم افغانستان همچنان تداوم ببخشند تا ما بتوانیم در کاهش فقر برنامه‌های خود را عملی کنیم.»

همزمان با این، جاپان پنج میلیون دالر به افغانستان تعهد کمک داده است و انتظار می‌رود که این مقدار پول از طریق برنامه جهانی خوراک در افغانستان هزینه شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x