بریتانیا در مورد قتل‌های غیرقانونی سربازانش در افغانستان تحقیق می‌کند

دولت بریتانیا تصمیم گرفته است که تحقیقات درباره اتهام‌های مربوط به ارتکاب «قتل‌های غیرقانونی» توسط نیروهای مسلحش در افغانستان را به‌طور رسمی آغاز کند.

رسانه‌های بین‌المللی روز چهارشنبه، ۲ حمل، گزارش داده‌اند که قرار است لرد جاستیس هادون کیو، رییس این تحقیقات، درخواست برای دریافت شواهدی مبنی بر فعالیت‌های غیرقانونی در افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ را روز چهارشنبه همزمان با آغاز این تحقیقات اعلام کند.

این تحقیقات «قانونی مستقل» که بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، براساس قانون تحقیقات سال ۲۰۰۵ آن را درخواست کرده است، به فعالیت‌های غیرقانونی ادعاشده‌ در طول عملیاتی برای بازداشت‌های عمدی می‌پردازد.

او گفته است: «به‌وضوح مهم است هر کسی که قانون را نقض کرده است، برای تحقیقات به مقام‌های مربوطه ارجاع داده شود.»

وی خاطرنشان کرده است که بسیاری از جلسات استماعیه به دلایل امنیتی باید پشت درهای بسته برگزار شود.

این ماموریت بررسی می‌کند آیا تحقیقاتی که پولیس نظامی سلطنتی پیش از این انجام داده، درست و موثر اجرا شده است یا خیر و آیا اطلاعات معتبری وجود دارد که وقوع قتل‌های فراقانونی توسط نیروهای مسلح بریتانیا در این دوره سه‌ساله را ثابت کند یا خیر.

این تحقیق همچنان به دنبال آن است که دریابد که عمل‌کردهای غیرقانونی تا چه حد پنهان‌ نگه‌ داشته شده‌اند و چه درس‌هایی می‌توان از آن آموخت.

از جانبی، اندرو موریسون، یک مقام دیگر وزارت دفاع بریتانیا، در سخنرانی خود با اعلام این‌که دستور این تحقیق صادر شده است، گفت که وزارت دفاع در این روند «کافی بودن تحقیقات قبلی» در مورد اتهام‌های تخلف از جمله قتل را نیز بررسی خواهد کرد.

با این حال، بازمانده‌گان دو خانواده‌ هشت‌نفره از جمله سه پسر جوان که گفته می‌شود در جریان حملات شبانه نیروهای بریتانیا در افغانستان از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به قتل رسیده‌اند، قبلا از این خبر استقبال کرده بودند.

این تحقیق زمانی در دستور کار قرار گرفت که وکلای مدافع دو خانواده افغان از جمله خانواده‌های سیف‌الله و نورزی، خواستار بررسی‌ قضایی دو عملیات بازداشت عمدی شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x