بورتینکوف: امارت اسلامی توانایی تقویت و حفظ ثبات در افغانستان را دارد

الکساندر بورتینکوف، رئیس استخبارات روسیه در سخنرانی خود در نشست کشورهای مشترک المنافع گفت که مقامات افغانستان توانایی ایجاد ثبات در کشور خود را دارند اما در صورت عدم مداخله خارجی ها.

به گفته بورتینکوف، نظام کنونی افغانستان با جدیت برای عادی سازی اوضاع تلاش می‌کند تا از تهدیدات تروریستی در منطقه جلوگیری کند.

وی افزود:« اگر بازیگران خارجی در امور کابل دخالت نکنند، مقامات افغانستان توانایی ایجاد ثبات در افغانستان و برقراری نظم در این کشور را دارند. آنها فعالانه در تلاش برای عادی سازی اوضاع و جلوگیری از تهدیدات تروریستی در منطقه هستند.»

امارت اسلامی می‌گوید که ثبات افغانستان برای ثبات منطقه و همسایگان آن مفید است و لازم است که دیگر هیچ توطئه ای علیه افغانستان ایجاد نشود و آنها در کنار ثبات کشور به توسعه اقتصادی نیز متعهد هستند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی می‌گوید:« این سخنان دقیق است، ما آنرا تأیید می‌کنیم که باید به افغانستان فرصت داده شود، باید فرصت و زمان برای حفظ ثبات داشته باشد و هیچ کشوری علیه افغانستان توطئه ایجاد نکند. امارت اسلامی افغانستان متعهد به حفظ امنیت در افغانستان است و همچنین اینکه اقتصاد افغانستان را رشد دهد، این اقدام به ثبات منطقه، به بسته شدن منطقه و همچنین به رشد اقتصادی منطقه کمک می‌کند.»

تحليلگران سياسی می‌گويند، ترديدی نيست كه حکومت سرپرست قادر به ايجاد ثبات دايمی در كشورشان است، اما هنوز هم برخی كشورها و گروه های استخباراتی در صدد ايجاد ناامنی در افغانستان هستند.

هاتف مختار، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:« اگر همسایگان و استخبارات منطقه ای ما در امور داخلی افغانستان دخالت نکنند، من اطمینان دارم که امارت اسلامی افغانستان از تمامیت ارضی، تاریخ، هویت سیاسی و ملی خود دفاع کرده می‌تواند.»

در مجموع، باور بر این است که روسیه همچنان نگران امنیت خود و متحدانش است، اما آخرین اظهاراتش در مورد افغانستان حقیقت بزرگی است.

تحلیلگران می‌گویند که اگر به افغان ها زمان داده شود و در امور آنها مداخله نشود، آنها می‌توانند کشور خود را دوباره روی پای خود ایستاد کنند.

قریب الرحمان شهاب، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:« بدون شک دلیل اصلی مشکلات و فاجعه ۴۰ ساله افغانستان مداخله خارجی ها است، اگر دست بیگانگان در افغانستان کوتاه شود، افغان ها توانایی حل مشکلات و چالش های خود را دارند. چرا نظر روس‌ها در محور منافع افغانستان نیست و در چند سال اخیر دیدگاه‌های آنها بی‌ثبات و متناقض است، یک مقام یک گونه اظهارات می‌کند و مقام دیگر اظهارات دیگری. پس اگر بر اساس یک استراتیژی با ثبات بین افغانستان و روسیه ارتباط برقرار شود، در آن به منافع افغانستان احترام شود و دست بیگانگان به طور کلی از افغانستان کوتاه شود، بدون شک این کار خوبی است.»

امارت اسلامی همواره تاکید دارد که هیچ گروه مسلح خارجی در افغانستان فعال نیست و داعش را نیز سرکوب کرده است.

امارت اسلامی اطمینان می‌دهد که از خاک افغانستان برای هیچ کشوری تهدید ایجاد نخواهد شد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x