بیانیه مشترک کشورهای غربی؛ طالبان در زمینه تشکیل دولت فراگیر اقدام نکردند

نماينده‌گان ويژه كانادا، اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، جاپان، ناوری، بريتانيا و امریکا می‌گویند که طالبان با گذشت بیش از دو سال از سلطه دوباره‌شان بر افغانستان، هیچ‌ گام عملی برای آغاز یک فرایند سیاسی فراگیر برنداشته‌اند.

وزارت امور خارجه امریکا سه‌شنبه‌شب، ۹ عقرب، با نشر بیانیه‌ای می‌گوید که نماینده‌گان چندین کشور چند روز پیش در رُم، پایتخت ایتالیا، در مورد وضعیت بشری و سیاسی در افغانستان تحت تسلط طالبان بحث و گفت‌گو کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که طالبان پیش از همه مشورعیت خود را از مردم افغانستان بگیرند.

در بیانیه آمده است: «با تأسف باید یادآور شد که طالبان هیچ گام جدی برای آغاز یک روند سیاسی فراگیر با هم‌وطنان افغان در رابطه با نظم آینده کشور برنداشت‌اند.»

آنان همچنان گفتند که قانون اساسی جدید برای کشور تنها باید پس از یک گفت‌وگوی مشورتی ملی شفاف، فراگیر و معنادار تصویب شود، طالبان و دیگر جریان‌های سیاسی در این زمینه از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی مشورت بگیرند.

در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است که بیش از ۲۹ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.

نماینده‌گان کشورها بر ضرورت رسیده‌گی به بحران بشردوستانه افغانستان تاکید کردند و بار دیگر از طالبان خواستند تا دسترسی بدون مانع را برای همه نهادهای کمک‌کننده اعم از زن و مرد، تضمین کنند.

آنان خاطرنشان کردند که نهادهای مددرسان بدون حضور زنان نمی‌توانند، این قشر را به‌گونه درست زیر پوشش کمک‌ها قرار دهند.

طبق بیانیه، سازمان‌های کمک‌کننده و کشورها از آغاز تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، دست‌کم ۶.۳ میلیارد دالر به کشور کمک کرده‌اند که حدود ۲.۱ میلیارد دالر آن در بخش نیازهای اساسی بشری هزینه شده است.

به گفته‌ نماینده‌گان، به‌رغم این‌که نیازهای بشری در افغانستان به‌شدت افزایش یافته، اما کمک‌های به این کشور در حال کاهش است.

در بیانیه تصریح شده است: «ما خواستار گسترش حمایت‌های اهداکننده‌گان برای کمک به نیازهای اساسی، طرح‌های رشد بخش خصوصی، تلاش‌های توانمندسازی زنان و تولید معیشت هستیم.»

نماینده‌گان کشورها از سیاست‌های طالبان در زمینه حذف زنان و دختران از زنده‌گی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در افغانستان، از جمله محدودیت در تحصیل و کار، نقض حقوق‌ افغان‌ها و تعهدات بین‌المللی از سوی این گروه به‌شدت انتقاد کرده و گفتند که این سیاست اقتصاد کشور را شدیداً تضعیف می‌کند.

آنان از طالبان خواستند تا سیاست‌های آموزشی محدودکننده خود را فوراً تغییر دهند.

تشیکل دولت فراگیر با حضور همه جریان‌های سیاسی و همچنان احترام گذاشتن به قوانین حقوق بشری از شرایط اساسی جامعه جهانی برای به‌رسمیت‌شناسی طالبان از این گروه است.

طالبان تا کنون در مورد این بیانیه مشترک واکنشی نشان نداده‌اند، اما پیش از این، این گروه گفته بود که دولت‌شان همه‌شمول است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x