جان کربی: امارت اسلامی به تعهدهای که سپرده، عمل کند

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی ایالات متحده امریکا، گفته است که امارت اسلامی با تعهد شکنی، خود را بیش‌تر در انزوا قرار می‌دهد.

آقای کربی در یک گفت‌وگو با صدای امریکا، تاکید کرده است که اگر امارت اسلامی خواهان به رسمیت شاخته شدن از سوی جامعه جهانی و خواهان کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری است، باید به تعهد‌های که داده، عمل کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباط استراتیژیک شواری امنیت ملی امریکا، گفته است: «آنان در دوحه تعهد سپردند و نیز پس از تصرف کابل تعهد سپردند که مسوولانه حکومت خواهند کرد و به پیش‌رفت‌هایی که زنان و دختران در افغانستان داشته‌اند، احترام خواهند گذاشت آنان به گونه مشخص این را گفتند؛ اما اکنون می‌بینیم که ان تعهدها نادیده گرفته می‌شوند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، می‌گوید که ایالات متحده امریکا به تعهدش در برابر امارت اسلامی عمل نکرده و همواره کوشیده است که حکومت سرپرست افغانستان به رسمیت شناخته نشود.

آقای مجاهد گفت: «وعده‌های که امریکا سپرده هنوزهم عملی نکرده متاسفانه، موضوع لیست‌های سیاه بود از مسوولین امارت اسلامی که تا به حالی هم حل نشده وهمچنان عادی کردن روابط بین امریکا و افغانستان بود که ما تلاش نهایی خود را در این یک‌ونیم سال کردیم اما متاسفانه امریکا هنوزهم اعمال فشار را ادامه می‌دهد.»

از سویی‌ دیگر، جان کربی در این گفت‌وگو داعش را یک تهدید جدی در برابر حکومت سرپرست افغانستان دانسته است.

او درباره گروه داعش گفته است: «آنان دوامدار زیر تهدید داعش در افغانستان قرار دارند این که چه گونه و چه زمان عملیاتی را در برابر داعش انجام خواهند داد و چه گونه آنان را دنبال خواهند کرد. آنان باید در این زمینه گپ بزنند ما می‌دانیم که داعش هنوز هم یک تهدید است یک تهدید بزرگ، نه تنها در افغانستان، بل در دیگر بخش‌های جهان.»

همزمان با این، رییس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا در نشست دانشکده دیپلوماسی جورج تاون می‌گوید که داعش به عنوان یک چالش بزرگ هراس‌افگنی باقی مانده است.

ویلیم برنس، رییس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده امریکا، گفته است: «فکر می‌کنم که عملیات موفقانه بر ایمن الظواهری، رهبر القاعده که همراه با بن لادن، مسوول کشتار بیش از سه هزار فرد بی‌گناه و فعالیت‌های دیگر هراس‌افگنی بود، نشان دهنده تعهد و توانایی ما است.»

در بیش از یک‌ونیم سال گذشته، هیچ کشوری حکومت امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته است؛ اما بسیاری از کشورهای همسایه مانند ایران، پاکستان، چین و ازبیکستان در کابل فعالیت دیپلوماتیک دارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x