خواهرم رویاهایی داشت

مختار مدبر 30 ساله، به محض شنیدن خبر انفجار در مرکز آموزشی کاج به محل انفجار شتافت و عاجزانه دعا کرد خواهرش (ام البنین) سلامت باشد.

وقتی مدبر رسید، جسد بی حرکت خواهرش را روی زمین دید. او به الجزیره گفت: “من نمی توانستم چشمانم را باور کنم.”

این مرکز مملو از 300 تا 400 دانش آموز – دختر و پسری که در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت می کردند – مورد حمله یک بمب گذار انتحاری قرار گرفت.

مدبر می گوید: خواهرم آرزوهایی داشت و می‌خواست برای زنانی کار کند که در زمان طالبان از حقوق اولیه‌شان محروم شده‌اند. اما او حالا دیگر زنده نیست.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان در توییتر اعلام کرد که دست کم 38 نفر کشته و 82 نفر دیگر زخمی شدند. در این بیانیه آمده است: اکثریت قربانیان دختران و زنان جوان هستند.

این حمله با محکومیت بین‌المللی مواجه شد و برخی از مقامات افغانستان خواستند تا برای محافظت از اقلیت‌ها و کشاندن عاملان آن به عدالت بیشتر تلاش کنند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان روز جمعه در توییتی گفت: “حمله هولناک امروز را محکوم می کنم. حملات تروریستی به آموزشگاه های مردم هزاره و شیعیان باید پایان یابد.”

در حالی که هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، داعش که رقیب جدی طالبان محسوب می شود، در سال های اخیر به طور مشابه به مراکز آموزشی حمله کرده است، از جمله حمله انتحاری به مکتبی در همان محله که در سال 2020 که 24 کشته برجای گذاشت.

ماه گذشته دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک امریکا در گزارشی اعلام کرد که «از زمانی که طالبان در ماه اگست 2021 بر افغانستان مسلط شدند، گروه داعش مسئولیت 13 حمله علیه هزاره ها را بر عهده گرفته و حداقل با سه حمله مرتبط بوده است. در مجموعه 700 تن کشته و یا زخمی شده اند.»

در این گزارش آمده است: مقامات طالبان برای محافظت از این جوامع در برابر بمب‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملات غیرقانونی یا ارائه مراقبت‌های طبی و سایر کمک‌ها به قربانیان و خانواده‌های آن‌ها کار چندانی انجام نداده‌اند.

عبدالسلام حنفی، رهبر طالبان و معاون دوم رئیس الوزرا، روز شنبه در یک گردهمایی در کابل، حمله اخیر را محکوم کرد و متعهد شد که عاملان این حمله را دستگیر کند. وی آن را جنایت علیه بشریت خواند و افزود: هیچ جنایتی بزرگتر از این وجود ندارد.

(الجزیره)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x