خیبرپختونخوا: آتش بس زوال یافته

در 29 سپتمبر 2022، یک سرباز ارتش پاکستان به نام سپوی جمشید اقبال (27 ساله) در درگیری با تروریست ها در گذرگاه مرزی خرلاچی در منطقه خرم کشته شد. بعداً، محمد خراسانی، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان (TTP) از طریق حساب کاربری این گروه در شبکه های اجتماعی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که مجاهدین تحریک طالبان پاکستان زمانی که ارتش قصد محاصره آنها را داشت، حمله کردند و سه سرباز را کشتند. به همین ترتیب در ماه سپتمبر چندین درگیری میان طرفین رخ داده است که باعث کشته شدن افراد دو طرف شده است.
بر اساس گزارشات منتشر شده توسط مؤسسه (Conflict Management)، از 2 سپتمبر 2022 در مجموع 40 تلفات ثبت شده است – هشت غیرنظامی، 20 نیروی امنیتی و 12 شورشی. در ان روز تحریک طالبان پاکستان یک پلیس به نام ظهورالدین را در منطقه چودوان ولسوالی دره اسماعیل خان کشت. این اولین حمله ای بود که تحریک طالبان پاکستان از زمان آغاز آتش بس با دولت در 1 می 2022 به عهده گرفت.
نکته مهم این است که در این دور اخیر خشونت، چندین غیرنظامی که توسط تحریک طالبان پاکستان مظنون به ارتباط با دولت/دستگاه امنیتی هستند نیز هدف قرار گرفتند.
تحریک طالبان پاکستان از طریق اکانت های رسانه های اجتماعی حداقل 35 حمله را در 14 منطقه در سراسر منطقه خیبر پختونخوا به عهده گرفته است و آنها را به عنوان حملات دیفای (دفاعی) یا انتقامی (انتقام جویانه) از 2 سپتمبر 2022 تا 30 سپتمبر توصیف کرده است.

از این حوادث به نظر می رسد که دولت غیرنظامی در پاکستان سردرگم شده است. در حالی که هیچ واکنشی از سوی دولت فدرال، وجود ندارد. حکومت ولایتی تجدید خشونت را کم اهمیت جلوه داده است. در 20 سپتمبر، وکیل سترمحکمه محمد علی سیف، دستیار ویژه در بخش اطلاعات وزیر ارشد خیبر پختونخوا، عناصر ضد تحریک طالبانی را مقصر این خشونت دانست و مدعی شد: «مذاکرات بین دولت و تحریک طالبان پاکستان در حال پیشرفت است. اگر توافقی حاصل شود، برای تصویب به مجلس ارائه خواهد شد. عفو عمومی برای ستیزه جویان را نمی توان رد کرد.» سیف چندین بار در ارتباط با مذاکرات صلح با تحریک طالبان پاکستان به افغانستان سفر کرده بود.
از سوی دیگر، به نظر می رسید که رهبری ارتش پاکستان متوجه این چالش شده بود. در 28 سپتمبر 2022، در کنفرانس فرماندهان ارتش، ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش، به نیروها دستور داد تا با افزایش حملات تروریست ها، به ویژه به نیروهای امنیتی، به تعقیب تروریست ها بروند.

با این حال، عایشه صدیقه، کارشناس تشکیلات امنیتی پاکستان، در گزارشی که در 21 سپتمبر در گندهارا/رادیو آسیای آزاد منتشر شد، خاطرنشان کرد که این بار در مقایسه با رویارویی های قبلی، علاقه چندانی در ارتش پاکستان برای هرگونه اقدام جنبشی بزرگ وجود ندارد. به دلیل کمبود کمک های غربی: اکنون، بدون هیچ پولی روی میز، ارتش پاکستان حاضر به جنگ با طالبان نیست که منجر به زیاده ستانی در خیبر پختونخوا می شود.

در شرایط کنونی، سرنوشت مذاکرات مبهم به نظر می رسد. علاوه بر این، رهبری سیاسی فدرال پاکستان، که درگیر مقابله با بحران اقتصادی و سیاسی دوگانه است، به سختی می‌تواند جوابگو باشد. در عین حال، عملیات در مقیاس کامل لازم برای مهار تحریک طالبان نیز بعید به نظر می رسد. در نتیجه، معمای جاری در منطقه خیبرپختونخوا احتمالاً با افزایش خشونت ادامه خواهد یافت.

(ایندیا بلومز)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x