در اثر زمین لرزه روز یکشنبه در هرات دو نفر جان باختند و ۱۶۰ تن زخمی شدند

مقام‌های محلی طالبان در این ولایت می‌گویند که صبح روز یک‌شنبه شهر هرات و برخی ولسوالی‌های آن شاهد دو زلزله شدید بود که در نتیجۀ آن دو تن جان باختند و ۱۶۰ تن دیگر زخمی شدند.

نثار احمد الیاس، سخنگوی حکومت طالبان در هرات به رادیو آزادی گفت:
“متاسفانه پس از زمین لرزه‌های هفتۀ گذشته، صبح امروز یک زمین لرزۀ شدید در هرات رخ داد که شهر و ولسوالی ها را لرزاند که دو تن جان باختند و ۱۶۰ تن زخمی به شفاخانه ساحوی هرات منتقل شدند.”

به گفتۀ سخنگوی والی حکومت طالبان در هرات، این زمین لرزه به شمول شهر هرات به مردم ولسوالی‌های زنده‌جان، کوهسان، گلران، رباط سنگی، گذره و اوبه نیز خسارات مالی و جانی وارد کرده است که به گفته او تنها در ولسوالی رباط سنگی در ۲۸۲ روستا خانه‌های مردم را به گونۀ کامل یا جزئی تخریب کرده است.

ادارۀ زمین شناسی ایالات متحدۀ امریکا در وب سایت خود نوشته است که اولین زمین لرزه ساعت ۸:۰۶ صبح در ۳۰ کیلومتری شهر هرات رخ داده و شدت آن ۶.۳ ریشتر بوده است. زمین لرزه دومی در ساعت ۸ و ۲۶ دقیقه صبح رخ داده است و شدت آن ۵.۴ رشتر تخمین شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان در مورد خسارت وارده به مردم در اثر زمین لرزه‌های اخیر اطلاعاتی را با رادیو آزادی در میان نگذاشته است.

همچنان برنامۀ جهانی غذا در افغانستان می‌گوید که این هفتمین زمین لرزه از شنبۀ هفته گذشته در ولایت هرات است که شهر و ولسوالی‌های آن را لرزانده است.

برخی از باشندگان هرات که خانه‌هایشان در این زلزله ویران شده است، می‌گویند که برخی مردم در اثر زلزله‌های مکرر آنقدر ترسیده اند که از این ولایت به مناطق دیگر کوچ می‌کنند.

قدیر صالحی، باشندۀ شهر هرات به رادیو آزادی گفت که زلزلۀ روز یک‌شنبه خانه‌های مردم را در بسیاری از مناطق شهر و ولسوالی‌ها ویران کرده است:
“در پستۀ نمبر یک و در ولسوالی گلان قریه‌ها مثل قاشقی، افضل، شکراب و همچنان اسحاق سلیمان خانه مردم همه ویران شدند.”

اسماعیل آزاد، یکی دیگر از باشندگان هرات نیز از کمک رسانی به زلزله زدگان انتقاد می‌کند و می‌گوید که روند توزیع کمک‌ها و رساندن آن به زلزله زدگان بسیار کند و نامنظم است:
“متاسفانه وضعیت در هرات بسیار متشنج است، مردم همه خانه‌های خود را ترک کرده اند. روند کمک رسانی بسیار کند است. هر چند وعده‌های زیادی در زمینه کمک‌رسانی به مردم هرات داده شده است، اما با زلزله زدگان آن گونه که باید کمک می‌شد، نشده است.”

وزارت رسیدگی به حوادث حکومت طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در این‌باره پاسخ نداد، اما پیش از این از ادامه هرگونه کمک به زلزله زدگان اطمینان داده بود.

سازمان زمین شناسی ایالات متحدۀ امریکا علاوه بر هرات، از وقوع چهار زمین لرزۀ دیگر در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان خبر داده است.

اما شدت این زمین لرزه‌ها دو درجه ریشتر کمتر از زلزله‌های هرات نشان داده شده است.

حکومت طالبان در مورد خسارت وارده به مردم در چهار زمین لرزۀ دیگر در مناطق شمالی و مرکزی افغانستان چیزی نگفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x