روسیه و طالبان: یک سال پس از تصرف

یک سال است که طالبان جهان را مبهوت کرده است. در سال 2021 در روز 15 اگست، مسکو با آمیزه‌ای از آرامش و خوشحالی برای همتایان غربی خود در به این خبر واکنش نشان داد.

سپس مسکو به وضوح نقش «تسهیل کننده » حفظ حاکمیت طالبان در افغانستان را بر عهده گرفت. صف بندی ضدغربی طالبان، فقدان متحدان در خارج از کشور و وضعیت مالی ناامیدکننده، همگی به روسیه و چین اهرم فشاری بر دولت بالفعل کابل داده است. این به نوبه خود به چین و روسیه فرصتی می دهد تا از توسعه مطلوب برای منافع منطقه ای خود اطمینان حاصل کنند. در واقع، عواقب بلافاصله پس از تصاحب، بسیاری را بر آن داشت تا حدس بزنند که چین و روسیه از فرصت استفاده خواهند کرد تا از ثروت معدنی کشور، بدون محدودیت حضور غرب، بهره برداری کنند.

ماه‌های پس از آن شاهد استقرار حکومت طالبان و سرنگونی مخالفان بودیم. دولت بالفعل در کابل پیشرفت در زمینه حقوق بشر را معکوس کرده و حقوق زنان با حملات شدید طالبان مواجه شده است. آزار و اذیت مقامات دولتی سابق و اعضای مخالفان بی امان و ظالمانه بوده است. گروه مقاومت هم نتوانست کاری از پیش ببرد و کشور اکنون تحت حاکمیت طالبان است. داعش و القاعده همچنان قادر به فعالیت در کشور هستند، اما هنوز یک حمله موثر بر مواضع حکومتی طالبان انجام نداده اند. اقتصاد و مراقبت های صحی بدتر از بیست سال گذشته است و دسترسی به غذای کافی بسیار مشکل.
 
از زمان تصرف افغانستان توسط طالبان، مسکو همراه با این گروه، ارتباط برقرار کرده است. حضور نمایندگان طالبان در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ در ماه جون این پیام را داشت که مسکو این گروه را به عنوان شریک خود می‌داند.

اما از زمان حمله تمام عیار روسیه به اوکراین، سیاست مسکو در قبال افغانستان مانند گذشته دچار مشکل شده است و نتوانسته است قراردادهای سرمایه گذاری بزرگی به دست آورد، و از طالبان حمایت کند. به همین ترتیب، ما شاهد گسترش تقابل روسیه و غرب در افغانستان نبوده‌ایم. مشارکت مسکو در کنفرانس تاشکند در جولای گذشته باعث شد که این کشور در کنار اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر سر میز مذاکره بنشیند.

مسکو در سال گذشته فرصت تعمیق روابط با طالبان را داشته است. نکته مهم این است که وضعیت بین المللی طالبان در ماه های گذشته تنها تا حدی تغییر کرده است. کنفرانس تاشکند نزدیکترین مورد به تغییر وضعیت این گروه با سایر کشورها بود و به خروج احتمالی از بن بست اشاره کرد. ابتکارات دیگر همچنین به مشارکت خارجی بیشتر در تجارت و زیرساخت با شرکای مانند چین و ترکیه اشاره دارد.

برای برای اجرایی شدن این وعده ها باید منتظر ماند و دید! طالبان علیرغم ارتباطات گسترده اش، هنوز در سطح بین المللی منزوی باقی مانده است.

در این بین همه چیز برای روسیه تغییر کرد. روسها در این یک سال، بیشتر توجه خود را روی مسئله اوکراین قرار دادند و خود را با مسائل مختلف بین الملل درگیر با روپا مصروف کردند.

شرایط پیش امده برای روسیه به گونه ای شد که ارتباط خود را با غرب به صورت حداکثری کاهش داد. مجددا توجهات خود را به سمت افریقا و خاورمیانه سوق داد.

توجه روسیه به افغانستان به گونه ای بود که مسکو ترجیح داد تا الگوهای بالا را در این کشور به کار نبندد.منافع روسیه در افغانستان مانند اروپا نیست. نگاه روسیه به این کشور امنیت محور بوده و همیشه در پی ایجاد ثبات در افغانستان می باشد.

اولویت های روسیه در افغانستان همچنان حفظ مرزهای آسیای مرکزی و تحکیم اقتدار افغانستان به خاطر ثبات منطقه است.

(ریدل)
 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x