سازمان ملل: از دسامبر 2021، 1.8 میلیارد دالر به افغانستان کمک شده است

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از ماه دسامبر ۲۰۲۱ ، پس از ایجاد میکانیزم انتقال پول نقد به افغانستان، در حدود یک سال گذشته۱.۸ میلیارد دالر پول نقد به این کشور انتقال داده است. اعلامیۀ یوناما یا دفترهیئت معاونت ملل متحد در افغانستان می گوید که این پول برای مصارف نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد است.

در خبرنامه گفته شده که هیچ پولی در اختیار طالبان و حاکمان فعلی افغانستان و یا د افغانستان بانک ( بانک مرکزی ) این کشور قرار نمی گیرد و همه کمک ها توسط اداره های سازمان ملل متحد و موسسات مدد رسانی مصرف می شود. ستیفن دوجاریک سخنگوی سرمنشی ملل متحد درنشت خبری اواخر دوشنبه دربارۀ گزارش های توقف پروازهای انتقال پول به کابل اظهار بی خبری کرد ولی دربارۀ پول انتقال شده وضاحت داد.

“ما پول نقد به افغانستان انتقال داده ایم از موثریت برنامه های کمک بشردوستانه خود مطمین شویم.هیچ پولی به بانک مرکزی افغانستان ویا حکومت سپرده نشده تا به ملل متحد توزیع کنند. این پول دریک بانک خصوصی وحساب های ملل متحد نگهداری شده وصرف برای استفادۀ ملل متحد است.”

در ادامه اعلامیه آمده که مقدار پول نقدی که به افغانستان منتقل می شود، با برنامه کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان متناسب است و اگر مقدار کمک های را که سازمان ملل متحد فراهم می کند کاهش یابد، مقدار پول نقدی که منتقل می شود نیز کمتر می شود.

در خبرنامه آمده که روند فعلی انتقال پول نقد به افغانستان، عملی ترین وسیله برای حصول اطمینان از برنامه های ملل متحد در افغانستان است تا به میلیون ها شهروند افغانستان به شمول زنان و کودکان کمک های فوری فراهم شود و به آنها رسیده گی صورت گیرد.اوایل این هفته مارتین گریفتیس معاون سرمنشی و رئیس اداره هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل متحد از توقف پرواز های سازمان ملل متحد به کابل، که پول نقد را انتقال می دادند، خبر داده بود.

این پرواز ها پس از ممنوعیت کار زنان در اداره های غیر دولتی و سایر محدودیت های کاری و آموزشی برزنان افغان متوقف شده است.اما در خبرنامه روز دوشنبه سازمان ملل متحد در این مورد جزئیات داده نشد. انوارالحق احدی یکی از اعضای صندوق امانت افغانستان در سویس هم ناوقت روز دوشنبه به رادیو آزادی تائید کرد که با توقف پرواز های سازمان ملل متحد٬ روند انتقال پول به کابل نیز تا جای با مشکل روبرو شده است.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در کابل در حالی در مورد انتقال و وجه مصرف حدود یک اعشاریه ۸ میلیارد دالر در حدود بیش از یک سال به افغانستان توضیح داده است که انتقاد های از سوی شماری از مردم و نیز ناظران مبنی بر عدم رسیدن کمک ها به مستحقین صورت گرفته است.

اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان ( سیگار ) در یکی از گزارش های که در ماه اکتوبر ۲۰۲۲ به نشر سپرده بود) انتقاد کرد که هرچند امریکا برای رسیدگی به نیازهای فوری در افغانستان بعد از اگست ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دالر کمک کرده٬ اما هنوز در مورد موثریت این کمک ها چیزی گفته نمی تواند. سیگار اظهار نگرانی کرده بود که این پول ها پیش از رسیدن به مستحقین امکان دارد به دست دیگران افتیده ضایع شود.

(رادیو آزادی /9 جنوری 2023)

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x