سردگمی جهان توسط امریکا با اغاز جنگ 2001

با گذشت 21 سال از وقایع 11 سپتامبر 2001، آمریکا جنگ هایی را در سرتاسر جهان به نام “ضد تروریسم” آغاز کرده است که هزینه های زیادی را برای جهان به همراه داشته است. به گفته مردم بسیاری از کشورها، این جنگ توسط آمریکا به جای از بین بردن تروریسم، باعث یک سری نتایج بد شده است. به عنوان مثال، تلفات شدید و گسترده افراد بی گناه، فجایع بزرگ انسانی، ناآرامی های اجتماعی مداوم و آسیب به محیط زندگی شده است.

در 21 سال گذشته، ایالات متحده جنگ و عملیات نظامی موسوم به «ضد تروریستی» را در افغانستان، عراق، پاکستان، سوریه و یمن آغاز کرده است. در ماه اوت سال گذشته نیروهای آمریکایی با عجله از افغانستان خارج شدند و به طولانی ترین جنگ تاریخ این کشور پایان دادند. اما جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اوت سال جاری گفت که ایالات متحده به “عملیات ضد تروریستی” در کشورهای خارجی از جمله افغانستان ادامه خواهد داد.

جنگ های آمریکا بهای سنگینی برای مردم دنیا داشته است. بر اساس اطلاعات موسسه واتسون برای امور بین‌الملل و روابط عمومی دانشگاه براون، جنگ‌هایی که پس از حادثه 11 سپتامبر توسط ایالات متحده آغاز شد، به طور مستقیم نزدیک به 930000 نفر را در افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه کشت و 38 میلیون نفر به کشور های دیگر آواره شدند. نیتا کرافورد، استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون، گفت که تعداد کشته شدگان ممکن است کم گرفته شده باشد.

به علاوه مصرف این جنگ ها را آمریکایی ها متحمل می شوند. پس از 11 سپتامبر، هزینه‌های نظامی ایالات متحده افزایش یافت، دولت فدرال با کسری مواجه شد و مصارف در حوزه‌های زندگی عمومی، از جمله صحت، تعلیم و حمل‌ونقل همچنان کاهش یافت. بی عدالتی اقتصادی آمریکا افزایش یافته و دو قطبی شدن سیاسی و شکاف اجتماعی این کشور شدیدتر شده است.

اگرچه دولت آمریکا اعلام کرده است که تعدادی از رهبران القاعده اسیر یا کشته شده اند، اما به اصطلاح جنگ در این کشور به جای ایجاد امنیت برای کشورهای درگیر، باعث سردرگمی و ترس می شود. پروفسور نجیب الله جامع از دانشگاه کابل افغانستان گفت که امریکا همواره سازمان های تروریستی را بر اساس منافع خود تعریف می کند و جنگ با تروریسم در افغانستان تنها بهانه ای برای گسترش سلطه این کشور است.

در سال 2003، آمریکا حمله خود به عراق را به بهانه «جنگ علیه تروریسم» توجیه کرد. آمریکا با زور رژیم صدام حسین را سرنگون کرد، در عراق هرج و مرج سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرد و زمینه و شرایط را برای رشد نیروهای تروریستی فراهم کرد. گروه های افراطی از جمله داعش از این موقعیت استفاده کرده و امنیت منطقه را به خطر می اندازند.

همچنین نجیب جابری، استاد دانشکده حقوق دانشگاه عراق، واضح ساخت که آمریکا برای حفظ سلطه خود در جهان، ترور و هرج و مرج را تحت عنوان «ضد تروریسم» و «دموکراسی» ایجاد کرده است.

جنگ به رهبری ایالات متحده اغلب نتایج تلخی را به همراه داشته است، اما گروه های کمی در به اصطلاح “جنگ علیه تروریسم” پیروز شده اند. گزارش مرکز تحقیقات سیاست بین‌الملل ایالات متحده، که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که از زمان آغاز “جنگ علیه تروریسم” در سال 2001، هزینه‌های نظامی آمریکا از 14 تریلیون دالر بوده است که یک سوم تا نیم آن به جیب قراردادی های دفاعی رفته است. چالمرز جانسون، کارشناس سیاسی آمریکایی، می‌گوید وقتی جنگ‌ها مفید می‌شوند، افزایش می‌یابند.

(سپوژمی)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x