سرکوب اعتراضات توسط طالبان

یک روز پس از حملۀ مرگبار در غرب کابل، یکی از ساحات عمدۀ هزاره‌نشین که ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، شماری از زنان به جاده‌ها برآمده و خواستار “توقف کشتار هزاره‌ها” شدند، اما این تظاهرات توسط افراد طالبان سرکوب شد.

این زنان که شمار شان به ده‌ها نفر می‌رسید، روز شنبه اول اکتوبر (نهم میزان) شعارهای “نسل‌کشی هزاره‌ها متوقف شود، “نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است” و “تحصیل، کار و آزادی، پیش به سوی آبادی” سر دادند.

معصومه حسینی، یکی از معترضان به صدای امریکا گفت: “هدف از اعتراض امروز ما به خاطری انتحاری بود که دیروز در کورس آموزشی کاج صورت گرفت که متاسفانه تعداد زیادی از دختران جوان، دخترانیکه به جرم، آگاهی، دانایی، درس، تحصیل و فردای خوب افغانستان تلاش می‌کردند، کشته و زخمی شدند.”

اما خالد زدران، سخنگوی قومندانی امنیه کابل به صدای امریکا گفت که قومندانی امنیه باید پیش از برگزاری اعتراضات، از هدف و محل اعتراضات باخبر شود تا نیروهای امنیتی بتوانند امنیت آنان را تامین کنند، در غیر آن طبیعی است که بخاطر امنیت معترضین، جلو اعتراضات گرفته خواهد شد.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از سرکو ب معترضین گفته است که اعتراضات زنان در کابل که خوهان محافظت بیشتر از جوامع خود استند، بازهم با خشونت بیشتر روبر شد. این سازمان با نشر تویتی از طالبان خواستار حفظ حقوق همه افغان‌ها و توقف استفاده از سلاح برای جلوگیری از حق اعتراضات مسالمت‌آمیز شده است.

تیم‌های حقوق بشری هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) تلاش دارند تا آمار دقیق قربانیان حمله بر مرکز آموزی کاج را ثبت کنند. براساس آمار ملل متحد در این حمله ۳۵ نفر کشته و ۸۲ نفر زخمی شده اند.

به گفتۀ خانم حسینی بسیاری از معترضان امروز زنان و دختران بودند و می‌خواستند تا پیام شان را دربارۀ “توقف کشتار هزاره‌ها” به جهانیان برسانند، اما افراد طالبان مانع ادامۀ تظاهرات آنان شده و از خشونت علیه آنان کار گرفته اند.

در ویدیوهای که در رسانه‌های اجتماعی به نشر رسیده، دیده می‌شود که طالبان با فیرهای هوایی مانع این تظاهرات زنان در غرب کابل شده و با این کار، معترضان را متفرق می‌کنند.

در این حال، ژولیا پارسی، یکی از معترضان دیگر گفت که افراد طالبان ضمن شلیک‌های هوایی، زنان معترض را لت و کوب کرده و برخی از مردانی را که در این تظاهرات اشتراک کرده بودند، با خود برده اند.

خانم پارسی افزود: “اعتراض امروز ما باز هم به خشونت انجامید، تمام دخترانی که معترض بودند، لت خورده و دهن و دندان شان را شکستاندند…کل دختران را به حدی لت کردند و به حدی شلاق زدند که هیچ وقتی چنین کار را نکرده بودند.”

رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان می‌گوید که هرگونه ادعای حاکمیت معتبر باید با تدابیری برای محافظت از آسیب پذیرترین افراد همراه باشد، نه سرکوب و خاموش کردن درخواست های آنها از طریق خشونت و ارعاب.

از سوی دیگر، امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان با انتقاد از عملکرد طالبان در برابر معترضان در تویتی نگاشته است: “لت و کوب عزاداران هزاره توسط ملیشه های بی ادب طالب به اندازه حمله به مرکز آموزشی کاج عمل شنیع و ضد انسانی است. یکی از هموطنان هزاره ما می پرسید این کار در کدام دین و مذهب است که پدر شهید را لت و کوب میکنند. این عمل شنیع فقط در فرهنگ طالب است و بس. با اتحاد باید نابود شان کرد.

در همین حال، دختران دانش‌جو در پوهنتون تعلیم و تربیه نیز برای “توقف کشتار قوم هزاره” در داخل و بیرون محوطۀ این پوهنتون با شعار دادن “مرگ بر دشمنان دانش” تظاهرات کردند.

طالبان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما پیش از این، بارها نیروهای طالبان مانع تظاهرات زنان در کابل شده و برای جلوگیری از این راه‌پیماهی‌ها از خشونت کار گرفته بودند.

از سوی هم، برخی از تحلیلگران افغان باور دارند که طالبان از حرکت‌های مدنی مردم افغانستان به ویژه زنان در هراس اند، و به همین دلیل همواره این تظاهرات‌ها را سرکوب کرده و معترضان را بازداشت کرده اند.

اسدالله زایری، کارشناس مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت: “حکومت‌های یک دست، هیچ وقت میانۀ با حرکت‌های مدنی و سیاسی ندارند و تلاش می‌کنند که حرکت‌های مدنی، اجتماعی و سیاسی شهروندان را با توسل با تمام ابزارهای موجود سرکوب کنند، اما مسوولیت تاریخی، ملی، انسانی و بشری شهروندان آگاه افغانستان این است که تلاش بکنند با استفاده از گزینه‌های مشروع، پیگر مطالبات شان از حکومت باشند.”

(صدای آمریکا)

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x