شورای امنیت، نقش سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان را بررسی می‌کند

قرار است در نشست بعدی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به همکاری ناروی در پشت درهای بسته برگزار می‌شود، نقش سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان بررسی شود. در آگهی‌نامه‌ای که از سوی سفیر ناروی در سازمان ملل متحد نشر شده، آمده‌است که این نشست را ناروی رهبری می‌کند و در آن وضعیت سیاسی افغانستان بررسی خواهد شد.

مونا جول، سفیر ناروی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد گفت: «ما در مورد وضعیت مردم افغانستان بسیار نگران هستیم؛ زیرا آن‌ها با بحران‌های متعددی روبه‌رو هستند. دلیل این‌که ما اعضا را به این طریق گردهم می‌آوریم، این است که بحثِ غیررسمی و انتقادی درباره‌ی وضعیت سیاسی افغانستان داشته باشیم و بررسی کنیم که شورای امنیت چگونه می‌تواند به‌‌ بهترین نحو، از جنبه‌های سیاسی مأموریت سازمان ملل در آینده حمایت کند.»

در نشست آینده‌ی شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است که درباره‌ی نقش نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان گفت‌وگو شود. رزا اتونبایوا، رئیس جدید یوناما در افغانستان نیز در این نشست سخن‌رانی خواهد کرد. سفیر ناروی در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «از آن‌جایی که ریاست دوره‌ای ناروی در پایان سال جاری به پایان می‌رسد، ما می‌خواهیم افغانستان را در دستور کار شورا داشته باشیم و به‌ بحث‌های آینده در مورد مأموریت یوناما که قرار است در ۱۷ مارچ سال آینده منقضی شود، کمک کنیم.»

در همین حال، تحلیل‌گران سیاسی می‌گویند که نشست‌های سازمان ملل متحد، تغییراتی در اوضاع افغانستان ایجاد نخواهد کرد و بیش‌تر این نشست‌ها جنبه‌ی عملی ندارد. شفیق‌الله شفیق، تحلیل‌گر مسایل سیاسی گفت: «نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک‌سال اخیر، بیش‌تر با نگرانی‌ها به‌همراه بوده؛ نگرانی‌هایی که در پیوند با حقوق بشر، حقوق زن‌ها و حق آموزش و پرورش و بانوان بوده‌است. این نشست‌ها عمق مسایل را مدنظر قرار نمی‌دهد و همیشه با نصیحت طالبان، هشدارهایی به آنان داده شده که جنبه‌ی الزامی ندارد.»

شفیق تأکید کرد: «باور من این است که این نشست‌ها نمی‌تواند تغییرات بنیادی بر اوضاع سیاسی افغانستان پدید آورد. این نشست‌ها، فقط جنبه‌ی نگرانی جامعه‌ی جهانی را ابراز می‌کند.» سید مهدی افضلی، تحلیل‌گر مسایل روابط بین‌الملل هم با بیان این‌که روشن نبودن شرایط داخلی در افغانستان و ضعف طالبان در مدیریت سیاسی سبب شده‌است که پای بازی‌گران بین‌المللی در کشور بازتر شود، گفت: «کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کنند تا با روی‌کرد استخباراتی، وضعیت افغانستان را پیچیده‌تر سازند.»

درحالی که نزدیک به ۱۵ ماه از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به‌قدرت در افغانستان می‌گذرد، طالبان نماینده‌ای در سازمان ملل متحد ندارند و هیچ کشوری تا اکنون آنان را به‌رسمیت نشناخته‌است. بازگشایی مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دختران در افغانستان، ایجاد حکومت فراگیر، مسایل حقوق بشری و موارد دیگر، از خواست‌های مهم اعضای سازمان ملل متحد از طالبان است که تا اکنون به آن‌ها توجه نشده‌است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
من متن سخنرانی هشدار دهنده طولانی نتانیاهو را خواندم. من دقیقا غرور جورج بوش را هنگام حمله به افغانستان در سال 2001 در آن دیدم. نتانیاهو تهدید کرده است که غزه را نابود خواهد کرد و به کسی رحم نخواهد کرد. او به قدرت خودش مغرور بود، که ادعای خدایی نکند، همین شروع سقوطش هست تصمیم نابودی را پروردگار می...
میراث تلخ 20 سال اشغال نظامی امریکا در افغانستان، گروه‌هایی از مردان، زنان و کودکان معتاد است که در کنار جاده‌های غبارآلود، زیر پل‌ها و در کناره‌ رودخانه های آلوده کابل خوابیده‌اند. ملموس ترین هدیه 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان چیزی جز فقر، میلیون ها معتاد و انزوای کشور نیست.
من بار دیگر پیش حاکمان فعلی دست نیاز دراز میکنم تا نفرت را از طریق برادری از بین ببرند. دشمنان قسم خورده افغانستان شبانه روز در اینجا تنفر را بیشتر می کنند. پاکستان در اسلام آباد یک استودیو به افغانستان انترنشنال داده است و تلویزیون نامبرده فقط بر طبل جنگ های داخلی می کوبد. شرایط را درک کنید
امریکا با ائتلاف جهانی به بدماشی کامل به بهانه ۹/۱۱ بر ملتی اتهام ویران کردن برج های نیورک وارد کرد؛ که از شدت فقط توان رفتن به بازار قریه خود را نداشت. بوش متکبر با زور خود بدون شنیدن استدلال حمله کرد. اما با پایان حمله با چنان عجله ای فرار کرد که عامل خنده تمام رقباء شد.
13 سال پیش در چنین روزی، جولیان آسانژ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی به سوی غیرنظامیان عراقی از جمله کودکان شلیک می‌کنند. اکنون او به دلیل انتشار آن با 175 سال زندان مواجه است.  
از ویتنام گرفته تا عراق، میلیون‌ها نفر در جنگ‌هایی که توسط سیاستمداران آغاز شده کشته شده‌اند. امروز لایحه‌ای را به تصویب رساندم که بر اساس آن پارلمان باید در این مورد پاسخگو باشد و اطمینان حاصل شود که هیچ سیاستمداری نمی‌تواند استرالیایی‌ها را دوباره به جنگ‌های نامشروع بفرستد. گروه های اصلی حاضر به پاسخگویی نشدند.
قبلی
بعدی
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x